Thursday, June 20, 2013

Short Trip : Pulau Pangkor 2013

kali ni nye trip, aku malas nak ceta ikut hari. aku kasi lumsum semua dalam satu entry. short trip je kan :D

tarikh : 23 May - 26 May 2013 (khamis malam gerak ke Perak)
team : aku-mak pui - miza dari KL..bergabong dengan As di perak
misi berjalan : sebab aku stress keje...wakakaka

1) Singgah Lekir @ rumah as
Dah alang2 hajat nak ke Pangkor, ktrang sempat singgah rumah as. so malam khamis lepas keje naik bas, terus turun area Lekir. Tq as kasi tumpang tido semalam :)

as masakkan nasi hujan panas masa kami sampai dengan ayam masak merah...
esok nye lunch dia kasi special menu...ikan jenahak steam + sambal sotong + ikan pari bakar cicah air asam...kecuqq ayaqqqq liur! hehehe

Depan rumah as pon ada laut. so merasa la kami pergi posing kat depan umah as. aku tanya nak mandi boleh ke..as kata kalau nak mandi kene baca yassin dulu sebelum terjun kah kah kah

2) Bas KL - Lumut - KL
ktrng naik bas kat Jalan Duta. Pui je naik bas dari puduraya. harga tiket bas seorang rm24.70. return RM49.40. masa tiket balik ke KL, bas tinggalkan kami. kesilapan teknikal salah tulis masa kat tiket tu. nasib baik leh kejar ke Manjung sana.

walaupun leh kejar, kerugian kat kami. kene bayar prebet sapu rm20.kereta perdana.tak pe la..sesekali main kejar2 ok gak ekekeke

bas ktrng naik adalah bas Arwana

bas dah cun, sekali balik KL rosak ok...sentap betol...6 jam bertapa dalam bas :(

tapi bas ni selesa....okla dengan harga nya :)

2) Feri - @ Jeti Marina Island

selain jeti Lumut, ada option lain untuk ke Pulau Pangkor ..melalui Marina Island. lokasi dia senang je.sama jalan ke Teluk Batik. cuma ikut je la signboard Marina Island tu. sampai je kawasan tu,boleh la parking kereta. cuma aku tak pasti berapa ringgit kalau tinggal kereta kat situ. kakak as drop kat kami dan terus ktrng beli tiket feri.

harga sama kalau naik dari jeti lumut. RM10 seorang.

balik kami turun jeti lumut sebab nak balik KL naik bas kan. yang ni jangan la korang tunjuk tiket. sebab kalo dia tgk tiket kt jeti marina, dia suruh pergi ikut lane jeti marina.

# bayaran dikenakan semasa nak masuk Pangkor je. keluar dari pulau tak payah beli tiket lagi

3) Chalet - Pangkor Village
 sejak berkawan dengan miza ni, penginapan di Pangkor tak usah risau. call-buat reservation dan sila la datang hehe

ktrang stay kat chalet mak angkat miza @ Pasir Bogak - Pangkor Village.

aku suka stay sini. walaupun jauh dari kedai2, tapi aku senang nak mandi laut. macam Teluk Nipah memang port cun pasal semua ada dan senang tp kepadatan manusia tu buat aku kureng sikit...

biasanya kalau nak kemana2 ktrang sewa moto ataupun pinjam kereta abang angkat miza

4) Van Pink
Van ni sentiasa ada di jeti ye. harga ikut chalet korang. macam kami mula sampai, naik van ni nak ke Pangkor Village, dia charge rm10/van.kalo 4 org, sorang rm2.50 je :D

makin jauh korang nye chalet, harga macam biasa makin mahal :)

5) Snorkeling
kos untuk snorkeling rm50 untuk 4 orang. ni abang tu kasi diskaun sebab nak cukupkan orang dalam bot. tapi harga pada kertas rm18/seorang. so dia akan bawa island hoping.ada 4-5 pulau gak, pastu dia suruh mandi sejam kat Coral Island...pastu sambung bawa ktrang ke snorkeling kat kawasan dalam sikit....

# tak de pic kami. sbb ktrang pergi sehelai sepinggang. HP semua dalam chalet :)

6) Tempat menarik - Kota Belanda
apa la menarik sangat Pangkor kan....selain tinggalan sejarah yang masih ada ni... Kota Belanda....

7) Tempat makan
 1) Cafe Pangkor Village
malam pertama kami makan kat chalet je. apa diorang masak ktrang telann hehe...rasa leh tahan sedap...cuma tomyam tu la..seafood..aku kureng skit :p

2) Abae Tomyam, Pasir Bogak
rasa tidak mengecewakan... harga pon tak de la mencekik darah sampai tak mampu...set ktrang makan untuk 5 orang rm110. aku pon tak pasti mahal ke tak sebab miza open table malam tu...ktrng sumbangkan sorang rm10 je ekekeke

kalau dah ke Pangkor, sila la cuba laksa mee. ada di jual dikedai2 makan...dia nye rasa wallaaa sedap...walaupun ada kuah sup + mee + sambal + sikit sayur2/daging hancur....memang sedap!

8) Shopping!
sepakat aku memang nak membeli di Lumut. senang pon senang pastu sana pon murah la sikit dari Pangkor.lg satu mak aku memang nak aku beli produk melayu + Perusahaan Hamid Ali...so kalo dah ada nama bagai, kene la cari kat Lumut sana...

kalau ke Pangkor, jangan lupa rembat ikan bilis mata biru...aku beli sekilo...1/2kilo utk ibu, 1/2 kilo untuk alang...sila la cuba ikan bilis spesis ni.sedap dia lain macam.mungkin sbb saiz dia kecik2...goreng garing2 letak bawang n cili merah...up dengan kicap..aku makan bertmabah ok! hehehe

9) Budget
aku amat menekankan perbelanjaan. lagi budget lagi aku suka...sebab aku dok KL ni ala2 orang susah...tapi berangan nak jadi kaya...ekekeke...

so total perbelanjaan kami di Pangkor

1) Chalet - rm200/2malam...rm66.60/seorang
2) Feri - rm10/seorang
3) Van pink - rm10/rm2.50 seorang

4) Snorkeling + Island Hoping - RM50/4 after diskaun. rm12.50
5) tiket Bas KL - Lumut - KL = rm24.70 x 2 = RM 49.40

6) Makan RM17.90 (1lunch + 1breakfast + 1dinner)

TOTAL BELANJA = rm158.90/seorang (tak masuk shopping)

bagi aku ok la bajet kami ni...makan apa ada je sebenarnya.....

so sejak balik Pangkor, rasa nak jelajah pulau lain...tengok la kalau aku tak betol hujung bulan ni, aku macam nak ke Perhentian...ekekeke

posing before terjun laut hehe

silalah ke Pulau Pangkor..... (^_^)

1. kita nak g tioman weekend ni...mati la tetangah panas ni...

g perhentian tu kem salam ngan adik nemo tu...hati2 dia suka gigit org....

nemo kat barocay gila besar bola sepak...kalu nampak nemo besar tu takyah kem salam..sila lari..hahah kalu kecit pong gigit sakit..merasa laa

tapi perhentian ada penyu kan..nak syok g sipadan la penyu lagi bersepah..

jom g sipadan jom...uhuks lama dah ngidam nak g sipadan ni

2. tioman pon tak jejak lg...

kt kureng sikit laut n pantai.sebab tak pandai berenang hehe

amboiii tu dh sampai filiphines sana...best eh barocay ....

jom sipadan...siap2...hehe...kat sipadan ada chalet bajet ke?mcm tak de je

3. kan nok kan, kat Teluk Nipah tu crowded kekdahnya...

nok, kalau aku nak booking Pangkor Village tu boleh tak? ko bg no fon owner nok...

4. wahid,
    boleh2...nanti aku kasi contact number dia

5. minta no owner pangkor village blh..tq

6. assalamualaikum, nak tanya lepas dah sampai dari kl ke lumut dengan naik bus , macam mana nak pergi ke jeti nya ?