Thursday, June 13, 2013

Cambodia 2013 : Last Part : dari Phnom Penh ke Kuala Lumpur

Last day di bumi Kemboja :)

kalau korang ada keinginan nak menawan Kemboja, sila la melalui route yang betol..hehe..

KL - Phnom Penh - Siem Reap - KL... apa kejaadah aku berpatah balik kan....aku tak buat research sangat...main beli tiket je...pastu aku ingat dekat...rupanya 5-6 jam gak la...so jangan ikut style aku... :)

last day ni ktrang dah plan nak habiskan shopping je...

ktrang turun bawa barang2 semua dan check out. macam biasa minta air panas..nak buat air coklat + roti + biskut2...sepnjang kat sana, sekali pon ktrang tak makan luar kecuali beli nasi kosong je.selebihnya makan bekal...jimat katanya kuikuikui

walaupun roti keras macam batu, tapi sedap hehehe

kami....

terus ktrang ke Central Market.. 1st target nak cari begpack yang jenama tapi tak ori ekekeke


tu dia beg saya :p

punya la ktrang kawtim nak murah, dia leh bagi last price usd11..(rm33)...beli je la...ko nak murah macam mana lagi kan haahha...aku n pui rembat sorang 1, miza rembat 2... :)

pastu terus ke kedai akak kain yang kami beli masa 1st day sampai....sebab dah janji..pastu setakat ni, kedai akak tu je la yang murah....sepasang sutera kemboja dia leh bagi usd11...

no kedai kakak baik hati....









akak ni memang baik...habis murah dah dia kasi...ye la ktrng borong bukan sikit2 kan.... :)

dah puas memborong, miza plak nk complete kan ole2 utk family dia...aku n pui dah surrender. so kami kasi idea, ktrng tunggu sini biar dia g tawaf CM tu cari barang pe dia nak...nasib baik dia setuju, leh la kami berlunjur kaki :p


kebetulan sebelah aku duduk tu ada banyak buah limau...kat sana peniaga jual dari satu kedai ke satu kedai...dari tadi aku tengok dia bawa penuh bakul, datang balik kosong...so dia restock limau sebelah aku je....

dari tgk dia buat keje, lelama aku teringin hahaha....pe lagi beliiiii


 aku kasi usd1, dia bagi aku limau banyak ni

tu aunty tu restock limau nak bawa jual

nasib baik le sedap...manis pon ye...sedapnye...banyak gak aku makan sementara tunggu miza shopping.... :p


settle miza shopping, ktrng pon shopping last minit.beli tshirt bendera cambodia....tshirt ni miza belnja...tq beb wieeeee

dari ktrng beli tshirt sampai ke sudah, sorang mamat ni dok pujuk ajak naik tuk tuk dia...dah la charge mahal, pastu paksa2...dia letak mahal...usd 8...aku ckp miza tak boleh la duit xde....so miza kawtim la dengan dia....last2 dapat la usd6...dia kene bawa ktrng ke guesthouse ambik beg pastu anta ke kfc sbb nak makan dulu...then baru shoot g airport...dia kata ok setuju :)

balik guesthouse ambik beg...sbb jalan tutup dia tunggu kat hujung simpang...so ktrng jalan kaki....elok plak beg aku putus wawawawa....

then terus ktrng naik tuk tuk dia...sambung perjalanan ke kfc...

aku baca 1-2 blog rekemen makan kfc kat sana.status halal..cik cool pon rekemen benda yang sama.katanya sedap.so ktrang nak tau apa sedap sangat kan....so pe lagi ktrng nak try la!

masing2 ambik set ayam 2 ketul dan air...driver tu tunggu lepak kedai sebelah...(bila aku tulis entry ni sedih plak terkenang dia.tak dapat nak ajak makan sama :(....sbb ktrng duit ngam2 gile...xde duit dah wawaw)





dapat order diorang tanya aku.... "rasa biasa je...xsedap macam ko ckp mi"
aku "aah la kan...ayam dia sama je...apa yg sedap nye....makan je la..."

rupanya kata cik cool, yang sedap tu kalo ambik set nasi....hahahha....adoii salah info daaa......kah kah kah

sebelum pulang mieza posing...motif????

                                                    

pas makan, terus ktrng shoot ke airport.... :)

otw tu driver tuk tuk tanya berapa harga tiket flite... aku cakap la aku beli usd50 (rm150). dia terus terkejut...dia kata tu rege sewa tuk tuk dia....ktrng leh sampai dengan harga yang murah....kan....kagum dia sejenak hehehe

sampai je airport, ktrng kasi semua duit kecik2 yang berbaki kat dia...makanan dan jajan2 semua ktrng bagi....dan aku bayar je penuh seperti dia minta usd8....tak sampai hati nak berkira sebab dia baik... :(

sampai je airport, aku terus punggah beg...masuk dalam begpack baru...so selamat tinggal beg lama heheehhe



beg yang telah aku buang di kemboja ;p

selesai process check in beg, ktrng terus ke balai berlepas...dan mintak tolong orang ambik gambar kami hehehe


 pui sempat rembat kopi untuk daddy dia...


 last posing di Cambodia....

Tamat la perjalanan kami di bumi Cambodia...rasanya tak menyesal aku beli tiket ke sana. banyak kenangan manis kami bawa pulang...tak tahu la apa tarikan kemboja, tapi ktrang rasa cool je kat sana...siap kalo ada rezeki nak repeat lagi muahahahahaa...padahal masa nak pergi, rasa tak nak pergi tau memikirkan apa ada di kemboja...ah gituuuu.....hehehe

overall budget untuk seorang rm310 (usd103)...tu cover tuk tuk, entrance, van PP-SR-PP, hotel & makan (nasi kosong + kfc) kami mmg bergantung bekal yang di bawa dari KL...alhamdulillah ngam2 bekalan kami untuk 4H 3M.....


dan aku akhiri dengan senarai nama tempat bakal aku tinggal jejak....sape teka betul, next trip aku belikan FM ekekekekek


yeayyy.... TAMAT

2 comments:

  1. ha.. kompom china.
    sampai hati tak nak ajak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikittt lagi ekekeke....

      lor...kata nak ikut kt g india...atas tu xde india...so x pergi lagi...eh ada nepal ekekeke

      Delete