Tuesday, June 11, 2013

Macam mana aku boleh terjebak dengan TRAVEL?

aku saje nak ceta sejarah travel aku bermula di mana :)

masa aku study, memang aku suka jalan. tapi agak terbatas. aku dapat keluar dari KL pon sebab join program. Antara program sempat aku follow

program anak angkat ke alor setar kedah
program fakulti ke uitm merbok, kedah
program puteri umno ke terengganu

tapi setiap kali family arwah Ngah nak bercuti, mesti aku follow diorang.biasanya ke teluk batik...tak pon pulau pangkor...tak pon port dickson... :)

bila sambung belajar, geng aku kebetulan asal dari tempat lain2...so aku sempat la ikut diorang balik kampung.aku g umah nurul kat penang, jan kat semanggol perak dan ila kat segamat, johor.wai je aku x jejak umah dia kat temerloh pahang :p

senang ceta aku boleh dikategorikan suka berjalan :D

bila aku dah start keje, tak merasa la nak berjalan2 ni. sebab aku tak de duit + tak de sape nak ajak.entah macm mana 2006, miza nak jalan ke pangkor dengan kawan2 dia. so dia ajak la aku join.masa tu yg bagi nama 10 orang...

tup tup sampai masa yang pergi hanya 4 org...aku-miza-mimi-asiah....

dari situ kenal mimi dan mimi la yang suggest untuk travel dengan flight.aku kata bukan mahal ke.dia kata tunggu Air Asia promo. masa tu AA baru lagi di pasaran :p

time promo berjaya la kami rembat ke Penang dengan harga rm80/return...tu la pengalaman pertama aku naik kapal terbang, serius cakap menjerit ok...menjerittt masa kapal terbang nak naik hahaha..memang lawak....muahahahha. trip g Penang ni yang join aku-mimi-miza n ecah

Penang...2007

balik dari Penang ktrang macam dah syok plak travel bersama...so ktrang panjangkan langkah ke Kota Kinabalu Sabah.....2008....

Monsopiad Cultural Village....2008

tahun berikutnya 2009.....ktrang ke Kuching, Sarawak....pastu terus tak tahu nak travel mana dah... :p


semangat nak travel balik mula timbul bila bos kat tempat lama panggil meeting. masa meeting dia bawa makanan dari bandung.dia baru balik bercuti. dia suruh ktrang semua pergi.masa tu macam eh syoknye!

kebetulan ada promo ke jakarta-bandung, ha apa lagi kami rembat la tiketnye.masa tu confirm pergi 8orang...pastu dua orang tarik diri...angah n tunang dia join last minit...so jadi 8org...last2 sepupu aku xjd pergi :p...7 org je yg pergi Jakarta-Bandung...2009

makan nasi padang @ jakarta (baju hitam pak supir)

tangkuban perahu, bandung... 2009

bermula trip jakarta-bandung ni la aku telah mengorak langkah ke negara2 lain...

2010.....vietnam- ho chi minh... su-as-aku


2010.....pergi Singapore...celebrate b4 join keje tempat baru


2011....thailand-krabi...aku-as-mak pui-su

 2011....indonesia-medan...aku-mak pui-as-su-jun-miza

2011......Thailand- Hatyai.... aku-as-su-mak pui-miza

dan 2012...ktrang tambah jejak kaki ke...

Miri Sarawak & Brunei Darulsalam


ke Bali.....
dan sekali lagi repeat Singapore ;p

2013 aku jejak kan kaki aku ke....

Cambodia......



dan

Siem Reap....

sepanjang aku jalan2 ni, semua aku refer blog/internet je. tak pernah lagi gunakan travel agency. sebab tu la aku boleh jimat banyak bila travel. :)

kos underground (makan-hotel-transport-entrance) kalau boleh aku pastikan bawah rm300...susah nk control tapi boleh je :p terpaksa la cut mana2 yang x penting kan....kecuali cambodia, kos rm310...dan bali rm303... :)

secara otomatik aku la yang jadi leader...kalau nak tahu aku gak decide mana kt nak pergi next trip. kks alhamdulillah ikut je idea aku. sbb diorang malas nak bising n lawan cakap. aku cakap cmne pon tetap nak menang....

cumanya....kebetulan deme teringin nak ke Korea... maaf la..hati aku tak de kat sana. dah cuba nak suka Korea tapi tak boleh....kesian diorang...impian aku nak ke Beijing. dari dulu lagi tapi sampai skang rezeki tiket murah tu aku tak dapat rembat wawawa

setiap kali travel, aku pastikan kami rembat free seat..so bayar tax je...nak dapat tiket murah kan.... :p

aku selalu tengok blog2 orang suka travel ni...kagum diorang dah jejak kaki macam2 tempat...aku x mampu la nk travel 3buln sekali...tapi setahun 2kali tu boleh la...tu pon campur travel dalam malaysia gak...kene gak selit2 jalan2 dalam malaysia....baru tak stress keje kuikuikuikui 

tapi sebenarnya, banyak gak tempat dalam malaysia ni aku tak puas explore...2013 je aku dah ke kelantan, pulau pangkor dan penang (baru balik penang.syorga makanan ok!) mungkin akan ke negeri2 lain....

dan mungkin la aku  nak gantung passport sementara waktu....nak bagi laluan pada benda lain dulu...tp yg ni 50-50...takut aku tak tahan tengok air asia promo, laju je aku beli tiket ekekekeke

bila aku selalu melancong + up gmbar kat FB/Insta, ramai la kata aku kaya...duit byk blablabla....bukan...aku ada cara tersendiri...aku suka percutian budget.. aku tak kisah semua janji aku sampai tempat di tuju...tido keadaan selesa bukn bermewah :) 

bagi aku travel satu kepuasan sebab dapat tengok tempat orang....sila la melancong..sape kata bercuti tu mahal...pokok pangkal kita yg control diri & poket :p kalo tebal poket, leh jalan jauh sikit...kalo biasa2 je, mulakan dengan negara terhampir dulu + currency rendah...macam aku buat ni :p

Selamat melancong!


5 comments:

  1. ko setuju tak kalau aku ckp melancong ke luar negara (cth Indon) lagi murah drp melancong dlm Malaysia sendiri? heheh...

    nok, aku tgk byk kali, tak receive pun email ko nok...hari tu dah check, ni pun check lagi sekali...takde pun...huhu...whatsapp je la nok kat fon aku..

    ReplyDelete
  2. wahid,
    yap...aku start dgn Indon....kalo ko tgk aku travel semua nye currency rendah..tu pasal leh lepas bajet 300 hehehe....

    ok2...watsap

    ReplyDelete
  3. I definitely agreed with this. Its all depend on individual. Kalau ikutkan hati, nak je tinggalkan keje and travel non stop. Tapi apa boleh buat, due to work commitment and others.

    Semua orang ada style travel tersendiri kan? It's your own choice. Ikut hati la kan. Blog hopping, reading, research is definitely one of the best method to study the place that we wanted to go.

    After all, for me, its not because of destination, it's the journey that counts.

    ReplyDelete
  4. Zaraab,

    yap...betul2...defends individu tu sendiri. macam orang sekeliling saya, lebih kepada percutian selesa. bila nak selesa kene kumpul duit extra. so nak kumpul tu take time sikit la...nampak la macam dia susah benar nak travel.... :)

    kalaulah.....dapat travel sebulan...ikut kaki melangkah....dengan duit di tangan yang agak ok, memang sempoi....teringin!

    ReplyDelete