Monday, June 17, 2013

Team Building : Project Tac 2013

salam.....

Arini aku nak share ceta pasal aku attend Team Building tempat keje aku ni :D

Project TAC? Apa tu?

Bulan March aritu, department aku buat team building. Date nye 1-3hb march....cun la..adik aku nikah 3hb...muahahha....then discuss dengan bos, dia bagi aku balik awal.pagi ahad dah boleh chiao...so aku drag la ke lepas breakfast...

so dapat email apa barang yang kene bawa.tapi lokasi adalah rahsia. dia nak announce ari jumaat before pergi. aku cuak la.dah la aku bawa kete.kang nak balik KL sorang macam mana gaya kalo jauh sangat kan :p

hari jumaat dinanti telah tiba....dan akhirnya lokasi nya di umumkan oleh CEO....hanya di Ancasa suite & resort, Port Dickson..... :)

CEO bacakan doa b4 kami berangkat :)

team library semua naik kete dengan aku....mengharungi jem ke PD dan akhirnya kami sampai sana 5pm....


lepas check in dan dapat apartment masing-masing. sesi berkenalan dengan housemate bermula...sementara nak tunggu dinner, apa lagi snap2 picca la kan




setiap rumah ada 2 bilik. so 1 rumah 4 org. kebetulan aku dapat housemate yang punctual.hahaha...so merasa la org pertama dah sampai kat tempat makan ekekeke

kawan serumah :)

then ktrang dinner...pastu balik bilik mandi n solat..kul 8pm dah bekumpul kat conference room...

malam pertama ni ktrang kene duduk dalam group masing-masing. ok la group aku ada staff berumur, pertengahan dan muda belia kacak lagi bergaya hehe...so ktrang sepakat namakan group ktrang "THE JAWS" aummmmmm ehehhe

so malam pertama ni macam biasa la sessi suai kenal...baru la tahu kisah setiap orang...then bila dia suruh aku ceta apa yang benda paling sedih dalam hidup aku....

tettttttttttttttttttt.......hehehe

habis sessi suai kenal, diorang nak bawa kami menikmati keindahan alam...chewahh....bawa masuk hutan la kan...semua diberi masa 10minit utk pakai proper attire...dengan sportshoes dan juga topi...lampu suluh jgn dilupa.....

elok kami berkumpul, semua naik bas....dan dibawa ke hutan simpan tanjung tuan....mak aiii...betol2 hutan ni....

sebelum masuk hutan tu, dia dah suruh ktrang buat 1 line.so sape berani paling depan....dan sederhana berani tengah...paling penakut duduk belakang sekali....so aku tau diri aku level mana, aku pergi la belakang...semua staff ada 40org, aku no 32...ok la kan....

so dah kira semua ada, masuk la kami ke dalam hutan...sepanjng team building ni, ktrang kene ingat dua benda.... Changing environment & limited resources....dlm apa keadaan pon, kene ready la dgn motto ni...

so half way dia suruh kt stop...dan dia kata kite dah masuki hutan....tp skang changing environment ...lampu suluh kene kutip....arghhh sudah!

dengan gelap gelita nye....dia tukar lagi....dari masuk ramai2, skang ni kene sorang2...tak tercirit ko masuk hutan sorang2????

tangan aku dh mula la nk sejuk beku....org penakut kan...so dia panggil yg pertama org no 1 kene masuk.dia kasi sebatang lilin...so kene masuk la dalam tu sorang2....

pastu orang no 16...semua orang dah....adoiii...xikut 1,2,3 plak.....

dan orang ketiga dipanggil aku dah terus sejuk tak terkata..... no 32!!!

nape aku weiii....nape aku....dgn kaki menggeletar nye aku jalan la kedepan....dengn sebtng lilin dia suruh aku ikut je tali merah tu...mmg turun naik masuk hutan sangkut akar semua...aku hmpir nk terjatuh tp sempat lagi melatah ekeke...smpai separuh jalan ada org pegang tangan aku pastu matikan lilin....hoi!apa ni!

dia suruh aku sebut word rahsia...pastu dia ikat mata aku dgn kain hitam ok!dan suruh teruskan perjalanan....

masa ni ko takut ke tak takut ke dia suruh gak jalan....aku jalan je pegang tali sampai la ujung tu ada org pegang tangan aku sambil kata "i love you" hahahaha

tak dia pegang tangan aku dan tny kod rahsia lagi....pastu aku dipimpin duduk kat satu tempat.....2jam tunggu weiii...40 peserta kan....ngantuk2 aku melayan perasaan wawawa

last2...dia kumpulkn kami semua kat satu port...dan suruh buka kain hitam yang ikat mata tu...sekali bukaaa.....bos aku ok!seperise eric terjadi hahahaha

bos aku balik awal sbb emergency...semua kene kencing...arghhh menyampah nye bos saya wat seperise macm gini heehhe

dan berakhir la aktiviti malam pertama....habis lebih kurang pukul 1.30am...semua balik rest...esok pagi2 breakfast dan berkumpul kat conference room......

**************************
hari kedua memang fun....


pagi ktrong start dengan aktiviti tepuk semangat....pastu menari ok....muahahaha

dia ajar ktrang wat chicken dance..very the lawak....ekeke...pastu nyanyi lagu Jika kau fikir kau boleh....dan satu lagu inggeris...That's What Friends Are For... so sebelum mula sesi, ktrang kene nyanyi dan menari chicken dance :p

dah settle...dia kasi talk...apa tujuan kami kesini...bos aku buat ucapan apa yang dia nak capai lepas ni....part ni macam touching gak....ermmm...

pastu dia kasi masa untuk buat discussion dalam group....pastu macam biasa kene present la kan



apa problem & solution..serta idea kami

settle presentation, ktrang diberi masa untuk wat latihan....malam nanti as usual ada gala nite kan..semua group kene wat persembahan. dia kasi pilih nak buat apa... so kami pilih nak buat drama + nyanyian...sekali kene keji dengan fasilitator...mana boleh drama!!

diorang kasi ktrang apa tau... theme K-POP...apa ni???hahahahhaa

masak la ktrang cari lagu korea...seyes aku tak suka lagu korea...minta tolong pui cari n donload pastu wassap kat aku lagu2 yang glemer....last2 setuju nak nyanyi lagu Oppa Gangnam Style!

pergi la berlatih kejap....pastu berkumpul balik dalam conference room. dan bermula la aktiviti indoor...

1st game....tak boleh lepaskan mangsa dalam kurungan...tapi ktrang terlepas sebab abang tu merangkak keluar bawah dayang...dan dayang rasa telah ternoda...gile lawak!hahahaha

tgk abg tu tgh ambil feel..pejam mata lagi...cehhh

2nd game ktrang main bina nombor...so kalau fasilitator kata no 10, kt kene buat group 10org. sape tak dpt buat group, dia terkeluar...

cubaan merebut ahli pasukan!

jangan x percaya aku berjaya ke last final....means masa tu ada 9 orang je!

time ni sengit....bila dia fasi kata 10....so group aku bejaya buat 10...yg 9 ni sibuk nak tarik sorang...mmg aku xlepaskan...siap main tipu...geletek ok!....

dan last 10 org ni....dan bertahan menjadi 9...dan last sekali dia suruh bentuk.....

aku dr jauh dah nmpak bos dia suruh sebut 5...so aku dh bagi isyarat kat dayang....dia sebut je 5, terus ktrang berpelukan sesama sendiri...hahahahahahaha

4orang dari kiri pemenang....aku menang gak tp xde la dlm pic sbb balik awal hehehe

settle indoor n minum petang, bersambung ke aktiviti outdoor...super duper fun...

antara aktivitinye....

1st game bagi arahan kat ahli kumpulan untuk kutip bola kuning...dh la ahli kt kene tutup mata....semua orang jerit benda yg sama....so bayangkan la terjerit2 macam mana...

aku sampai ilang suara....last2 fasi tu kata "punya beria jerit 1 je dpat" cissss....hahaha



 2nd game plak....ktrang kene lepaskan ahli dengan menggunakan tali....haaa????


group aku stress kot pasal group kami ramai badan besar hahahahaha

tak de pilihan kene gak lepaskan...tp ada la dia potong tali supaya semua leh lepas...cuma group kami kalah le...hehehe


akhirnya....

next game dia kene bahagi 3 bahagian....

1. kene baling belon dalam air dan lari panjat tembok (xde pic)
2. lari cari puzzle dan satukan


3. sorang kasi arahan dari dalam kolam dan sorang lagi duduk tepi catit


memang menguji kesabaran la...tak tahu sape menang kuikuikui....

last game semua orang kene masuk kolam....hahaha...dari ada yang tak nak basah rupanya semua kene basah ok...

korang kene masuk kolam sambil tangan di kepala....belon pemisah antara org depan n belakang...

semua kene jalaan rapat2...masuk dalam kolam...

sampai separuh jalan, deme buat hujan turun la...ribut la...jenuh woo nak sampai hujung hehe

sampai gak akhirnya....

pastu majlis bersurai...semua kene siap2 utk dinner dan gala nite.... :)



walaupun ntah hape2, tapi kami berjaya menari lagu Oppa Gangnam Style...cuma part chorus letak tangan dua tu ktrng ubah wat ala2 ikan jaws buka mulut nak ngap orang....gituuuu...hehe

ketua kumpulan aku yang semangat sgttt hehe

hahahaha...lawak plak kalo ingat2 krng berdansa :p

ada yang kene dangdut, rap, rock...tapi 1 group kene berlakon samseng...deme gaduh samseng sampai patah kayu wooo...real la!

aku nico nak cerita....rap yaw!

seminggu sekali kau datang padaku....dangdut seh!

aku tak ingat lagu pe deme nyanyi...tapi tgk baju putih tu seyes rockkk haha...
manager tuuuuuuu tapi sporting habis!

real samseng!

last sekali persembahan ramai2...ktrang nyanyi lagu hindustan medley mujse dosti karoge tu....so satu group ambik 1 lagu....then lagu last joget ramai2....kalau tgk video dia, sumpah bestttttttttttttt


dan malam kedua berakhir....maka berakhir la aktiviti aku ber teambuilding....esok pagi aku dah kene balik KL untuk majlis nikah adik aku plak...sila ketik SINI ....

slot ahad, ada luahan perasaan secara serius dan kelakar...ada la aktiviti yang diorang buat...jeles tau aku x dapat join wawawa

team operations :)
team aku juara keseluruhan team building ni...alhamdulillah :p

overall, team building aku enjoy...banyak pengisian....tak sempat nak rasa boring...dah la sekejapan je..sebab aku balik awal kan...sampai slot hari ahad tu punya la best, bos aku terus teringat aku...
"rugi emy tak de" :(

dan...semenjak balik team building, aku n team operation adalah sikit close...kalo dulu aku tegur orang yang penting je...xde urusan aku tak kawan...bukan sombong tapi aku malas nak kawan ramai2...aku kawan dengan team aku je...aku selesa macam tu :p

tapi skang tak lagi....semua aku tegur n sembang...rasa nak makan dengan sape, aku join je...kalau dulu, aku tapau je k...makan kat library...kera sumbang x?kuikuikui

dan skang setiap hari isnin ada roll-call...b4 tu kene tepuk semnagt - nyanyi sambil joget jika kau fikir kau boleh dan chicken dance...tema isnin purple ye....lepas tu baru setiap head department wat report utk team masing2...last boss akan kasi tazkirah/nasihat :)

poji menang perut macam orang ngandung ekekke

aku enjoy keje sini...sikit2 ada la pembaharuan....maklum la baru tukar CEO kan....hehe...CEO aku best...islamic...sempoi...happy go lucky...dan sangat la suka sharing knowledge melalui email/FB

kalau aku stay lagi 5 tahun pon ok kot ..bak kata bos aku
"dah xpayah cari keje lain.duduk je sini 5tahun lagi" 
ekekekekke

aku sayang & bersyukur apa aku ada sekarang....alhamdulillah (^_~)

aku akhiri lagu ni....best lirik dia...masa nyanyi ramai2 sambil berpelukan sangat touching....

That's What Friends Are For
And I never thought I'd feel this way
And as far as I'm concerned
I'm glad I got the chance to say
That I do believe I love you

And if I should ever go away
Well then close your eyes and try
To feel the way we do today
And then if you can remember ...

Keep smiling, keep shining
Knowing you can always count on me, for sure
That's what friends are for
For good times and bad times
I'll be on your side forever more
That's what friends are for

Well you came and opened me
And now there's so much more I see
And so by the way I thank you

And then for the times when we're apart
Well then close your eyes and know
These words are coming from my heart
And then if you can remember ...

Keep smiling, keep shining
Knowing you can always count on me, for sure
That's what friends are for
In good times and bad times
I'll be on your side forever more
That's what friends are for

happy face...
:)

No comments:

Post a Comment