testing

Monday, January 31, 2011

Langkawi 2011 - Tempat-tempat menarik I

entry kali ni aku membawa pembaca sekalian ke tempat2 menarik yang wajib di kunjungi kalo dah sampai ke Langkawi :) * pesal mcm poyo je ayat ni :p

Antara tempat2 yang aku berjaya jejak:-

a) Oriental Village - Cabel Car



destinasi pertama ktrng adalah ke cabel car.tu je signboard yang aku nmpak selepas ambik kete kat airport....so ikut signboard, mmg sampai la...aku drive, adik baca peta..memang dia hebat walaupn geography dapat B eekkeke

sampai sana beli tiket rm15/pax...kene tunjuk myKad la ye...kalo tak rm30 :)


kat sini ada 2 stesyen...yg pertama ketinggian 625.5meter dari aras laut.aku cdangkn tak payah turun sini.teruskan je sampai stesyen terakhir..



stesyen pertama :)



sampai stesyen akhir, kene jalan kaki sikit masuk hutan untuk sampai ke hujung.kat sini best la sikit.nampak la laut dan boleh lihat keindahan cipataan Allah.....tu dah cukup tinggi kat gunung mat chincang :) ibu n na dah memang tak larat nak jalan.diorang tunggu kat stesyen keta kabel je..aku n adik yang redah hutan tu :)






pengalaman berada dalam kete kabel ni biasa2 je...aku tak de la gayat ke hapa....dan ktrang sempat la berposing pakai kamera photographer tu..sekeping rm35...ktrang beli 2 keping...mahal betol...tp demi kenangan abadie, zaaasss je la :D


b) Beras Terbakar


destinasi kedua adalah beras terbakar....aku asyik patah balik , patah balik pasal tak nampak kawasn tu.rupanya dah dilindungi dengan kedai2 jualan.ciss!!!penat aku patah balik je :p

tp sebabkan ulang alik tu la nampak kuih yang sedap n comel tu...kalo x mesti x perasan kedai kuih muih tu :) tny diorang mana beras terbakar nyer...dia kata parking kat situ n jalan kaki masuk celah2 kedai tu...ikut seperti diorang cakap, ha tu diaaaaaa...............





agak frust la singgah sini.sebab beras terbakar tu ada sepinggan je pon.adoii...letih den drive tgh panas nak tengok beras terbakar...ekekeke

c) Kota Mahsuri

destinasi seterusnya, ke Kota Mahsuri...bayaran masuk untuk kota Mahsuri rm5/pax..jalan2 dalam tu dan naik turun naik turun rumah yang ada dalam perkampungan kedah....

pastu ada org ambik gmbar kat piring, so ktrang pon buat la ehhe...murah je..rm10 untuk satu piring :) * duit untuk gambar je dah rm80 :p


hehehehe :)


mendamaikan tengok padi dan gunung tu kan :)


makam mahsuri...





dodoi baby dalam buaian :p


cubaan menghidupkan api


ibu tunjuk cara kukur kelapa :)

pastu ktrang masuk muzium Mahsuri.baca semuanya pasal Mahsuri.sedih la kan...orang teraniaya ni..ktrang saje la discuss betol ke sumpah tu menjadi 7 keturunan..mungkin doa orang teraniaya ni dimakbulkan..ataupun dalm masa yg sama Malaysia memang xde duit nak bangunkan Langkawi...sejak 2 menjak ni baru ada duit...so sumpahan tu x leh la nak percaya sangat eekekeke

balik dari Makam Mahsuri, diorang dah keletihan...nak ajak check in hotel je...so straight la kami ke Pekan Kuah :)

# sakit jiwa berjalan dengan adik aku na tu...dia tahu nak tido jeeee....kat rumah tido, berjalan pon tido..ajak bergmbar taaakk kan la...lenkali tak yah ajak dia berjalan la hahaha

No comments:

Post a Comment