Tuesday, May 27, 2014

Merentas Pulau Jawa 2014 : Part IV - Jogjakarta : Candi Borobudur

salam......

arini aku sambung lagi kisah travel...nak kasi cepat2 habis pastu dah lega....dah ada dalam blog....kalo rindu baca senyum2 hehehe

skang ni asyik la tengok keindahan negara Jepun....cool dah pergi....JM dah pergi.... DJ dah pergi....ishh ikut hati nak je beli tiket next promo nanti....tapi bila disuarakan dah ada 'orang' tukang reject kan impian aku ni......

esok2 kalo geram aku beli je.....lantak la reject x reject ekekeke... kks...ready ok? muahahahahha

so jom sambung lagi......

***************************************

[Part III - Jalan Malioboro]

hari kedua di kota jogjakarta.....

pagi ni kami bangun awal... lepas subuh pusing kiri pusing kanan, ktrang terus siap2 nak g sarapan....

stay kat Edu Hostel ni dia provide breakfast. nasi goreng + keropok + air teh o/kopi. rasanya boleh tahan sedap.....tempat breakfast kat level 5 - rooftop....dapat la cuci mata kan.....sebab kan kat luar panas, ktrang breakfast kat dalam je....tu pon berpeluh2 hohoho

settle sarapan, ktrang sambung jalan2 kat area hostel. nak tapau kuih yang femes kat jogja - bakpia pathuk.....

aku beli 3 perisa je --> coklat/keju/kacang itam...semua pon sedap!

ktrang gerak balik hotel, dan lepak sekejap sementara tunggu adik yang akan bawa aku jalan2 arini...plan ktrang nak pergi Gunung Merapi, Candi Borubudur dan Istana Kraton.

arini Toni & Hassan akan bawa ktrang jalan2....sape diorang tu? ujung entry jawapan nye hehehe

elok diorang sampai, Toni dan Hassan bawa ktrang terus ke Candi Borobudur. sayang seribu kali sayang ktrang tak boleh pergi ke Gunung Merapi sebab tgh tempoh waspada. Gunung Merapi ni masih aktif dan meletus setiap 4tahun...so last meletup 2010 dan 2014 target akan meletus lagi....

kete dah penuh tetap sbb beg beranak....

dek kerana nak meletus ni la, jogjakarta panas melampau!sungguh panas tak leh nak tahan......wawawa

kalau ada sesiapa nak ke jogja, make sure datang dalam tempoh pertengahan....means 2018 dijangka meletus so datang la ke jogja 2016....time tu tak sepanas macam kami pergi....

sampai di candi borubudur, hassan belikan tiket local...aku tau utk foreigner dia charge mahal. tapi sekadar mencuba nasib jadi orang local apa salahnya kan....elok lepas beli tiket, ktrang jalan masuk ke gate. toni dan hassan diorang tak heran, elok ktrang nak masuk terus pekerja situ serbu ke arah kami dan soal jawab dari mana smua.....

misi nak jadi orang local adalah gagal muahahahahha

tiket local rp30k dan foreigner rp230k....jauh kan beza tu....sayang duit tapi tu la dah sampai kene la bayar :( staff tu bawa kami ke kaunter tiket yang sepatutnya....menyampah!

settle bayar, ktrang dapat welcome drink...dia suruh pilih teh o/kopi/mineral water...aku plak p ambik 3 kupon tu....kah kah kah....satu je setiap orang ye....

lepas minum, ktrang teruskn perjalanan.....seksa gak nak panjat candi ni...as usual aku pasti semput ekekeke

dalm ni ktrang posing je.......layann.......

settle bergambar, ktrang gerak balik...budak2 ni x solat zuhur lagi....dan terus la lepak kat surau tunggu asar....ktrang pon jamak sekali :)

dan gerak pulang ke kota jogja semula.......

plan asal nak ke Istana Kraton tapi dah tutup...diorang pon lupa istana tu tutup awal...so ktrang terpaksa la lalu jalan belakang + celah rumah orang....tak dapat masuk pun...dapat tengok kolam mandi je .....

kali ni masuk free hahahaha

kalau sape nak ke Istana Kraton, sila datang sini dulu then baru la ke Candi Borobudur...tak pun kene plan bebetol la ye...ktrang ni asal jejak je :p

gerak dari istana kraton, perut dah kelaparan.....diorang suggest layan warong ss....ss tu sambal special...

waroeng SS

kat sini nasi n ayam tu kering je....yang jadi sedap tu sambal cicah tu....ktrang try paling pedas.....tapi tak de la pedas sampai menyengat....tahan la lagi tu....tapi makan sini not bad...sedap...layannn......

kesian diorang....tak biasa dengan ktrang yang makan bercatu kah kah kah.....terlupa plak deme....memang diorang makan bertambah ok....serius terlupa :(

aku kalo dok KL time cuti mahupun keje, perut lapoooo je...tapi kalo travel elok plak kene catu...xde la bergelodak ke apa....mind set kan :)

settle makan, ktrang gerak ke jalan malioboro....nak cuci mata lagi :p

diorang turunkan ktrang kat area jalan malioboro tu....nanti dah settle call je...

ktrng singgah kedai abang jual tshirt tu...tukar tshirt as...pastu masuk lagi mirota batik...kali ni aku rembat skirt lagi satu...skirt tampal2....semalam dah beli tp aku jual kat as....kali ni beli lagi hahaha...sengal!

sejam kat sini terus ktrang gerak balik......call toni dan dia suruh tunggu kat tempat ktrang turun tadi.....

tak tahu nak kemana, diorang ajak lepak layan kopi joss!

ktrang dok lepak kat tepi jalan....deme panggil lesehan....sambil layan kopi joss....kopi yang di buat bersama arang....dah mcm kopi pak belalang ok!

rasa nya tak de la pelik sangat.....leh telan tapi tu la ada arang tu yang tak snggup nak minum hehhehe

oh ye....mana aku kenal toni n hassan ni kan....diorang ni dulu 6 tahun yang lepas pernah datang KL...exchange program dengan tempat lama aku keje. so time tu aku kene bawa diorang jalan2 KL ni....tapi siapa sangka yang ktrang akan bertemu semula di jogja kan.....memang perancangan Allah tu terbaek......

budak2 ni pon bagus orang nya......masing2 umur 23tahun + dah berkahwin....aku tanya

"awal nya toni kawen...nape?"

toni --> "sy percaya rezeki kak....lepas kawen rezeki lagi murah....dan memang betol pon kak"

hassan --> "dulu bujang hati tak tenang. macam tak puas. tapi skang sudah kawen, Allah bagi kelapangan hati, kesabaran....memang diri sy byk berubah kak"

bayangkan kami bertukar ceta di lesehan.....macam2 cerita...dari soal kawen, life, kerjaya....semasa....negara......memang pemikiran diorang jauh ke depan....salute la! toni baru habis study law...hassan plak final year bidang engineering....habis study cepat2 dapat keje!! kalo bleh nak keje kat oversea....aminnn

dan akhirnya ktrang terpaksa berpisah......sebabkan train kami malam tu pukul 11.35pm gerak ke Bandung......

deme hantar kami kat stesyen, dan ktrang berpisah kat situ......

trema kasih byk2 dik....toni & hassan

masuk je stesyen keretapi, bergilir g basuh muka dan gosok gigi + tukar baju.....nak layan mata kan jap lagi......pas as n miza settle, aku n pui plak....then ktrang terus masuk dalam......

sayangnya, train plak delay....aduhhhh geram betol.....melepek ok kat situ tunggu train....akhirnya train sampai jam 1.10pagi....

naik train, charger hp, bungkus badan dengan sweater, tutup muka terus aku tido....aku tak bercakap pon dengan as kat sebelah....hahaha

perjalanan kami bersambung 7jam dengan train ke Bandung.......train malam ni walaupun beli tiket class exclusive, tapi rupanya tak exclusive langsung.....seat sempit...aduhh....tapi aku tetap tido sebab seharian keletihan :p

walaupun tak dapat explore lebih lagi kat jogja, tp ktrang happy sangat dapat singgah situ. toni dengan hassan yang tak jemu melayan ktrang...bergelak ketawa...bertukar cerita....betol2 aku rasa lain dari trip2 aku sebelum ni....

surabaya...walaupun keletihan tapi keindahan bromo dan air terjun buat kami tertawan
jogjakarta....kota yang penuh kesenian....ketulusan....kejujuran.....ntah...semua tu aku rasa.....Insyaallah jika diizinkan Allah, memang aku nak repeat lagi.....

"siapa tahu kita akan bertemu lagi....macam hari ini tidak pernah terfikir kt bicara sama2 di lesehan....nanti kakak call saja toni....doakan toni udah punya byk uwang, toni sponsor semua belnja kakak di sini"

time dengar toni cakap tu menusuk jiwa aku...betapa ikhlas nye dia..serius aku touching :(

semoga bertemu lagi...... jogjakarta!

(^_^)

................bersambung................

1. sgt touching citer psl toni tu....bersemangat...

1. toni tu bagus budaknya.....susah nk jumpa budak camtu :)

2. ktorg pi yogja last year pun panas meletop2!mmg stress kepanasan lg2 kat atas borobudur tu..huhuhuhu bersabar je la peluh menitik2 mcm dlm oven rasanya...hehehe

korg mkan kat warung ss tu tak pedas?ktorg smpai pija2 tp sedap....yogja mmg tmpt besttt utk makan!hahaha i loike!

1. betol2....tak tertahan kat candi tu....

aah x pedas sangat...kire x menyengat la....byk lg tempt x sempt nk try makan....so bleh la repeat lg ni hehehe

2. oh sila la pi JJCM di sana...mmg tak mengecewakan...terinat bebek goreng, bakso idola ku dan plg epic dinner berlatarbelakangkan prambanan....mmg memoriiii sgt!hehehe

3. itu la....kene repeat gak kan....

pasti cukup masa dan x touch-n-go lagi :)

3. Jepun mmg best dan emy mesti pegi one fine day dan hajak tukang tu sekali heeee. I is jelez ngan emy dan dj coz dh jejak yogja tu
    Aper 2016 waktu yg sesuai? Ok ok akan cuba ke sana in sha allah
    Baik nyer toni dan hasan tu untung jumpa dorang kan
    Ahahaha nk menyamar jd local katanya terang2 muka masing2 jauh lebih comei dr org local sah2 x leh nyamar ahaha kelakar

1. jogja anytime leh jejak JM...tapi nak ke Jepun tu bkn senang2 tau :)

tapi dh DJ g last year pon panas, kt assume mmg jogja ni panas. so xkisah la JM la g je bebila.....

budak2 tu mmg baikkk.....tu la nk menyamar sangat hahahaha

4. This comment has been removed by the author.

5. Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa, Bandung dan lain-lain.
    Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50) seats dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

Day 1
    Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Selepas itu kita nak pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Selepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat perseiapan tour esok hari.

Day 2
    Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.

Day 3
    Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
    Day 4
    Drop airport

Harga bermula dari: RM 482

All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (optional)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau
    whatsapp +628985101301 (FREE).
    Email: ganeshabantul@yahoo.com
    FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.