Wednesday, May 21, 2014

Merentas Pulau Jawa 2014 : Part I : Surabaya - Mt. Bromo

Salam...... :)

Malas plak nak sambung trip Hong Kong.....muahahha

ok la.. trip ni di hupdate dulu sebab masih fresh lagi...kang tangguh2...pastu last2 aku sendiri kemalasan :p

Intro......hehe

Trip ni kami beli tiket sebulan sebelum ktrang pergi Hong Kong bulan 9 tahun lepas. so tak faham lagi trip travel seminggu + pindah randah ni macam mana...sekali dah kene hazab kat Hong Kong, terus rasa lemau nak ON trip pulau jawa ni...tapi tu la...tiket dah dapat murah, tak kan x nak pergi plak kan :p

Harga tiket rm165/return untuk seorang....KL- Surabaya + Jakarta-KL..bagi aku murah la...kalau sape dapat lagi murah....ermmmm....jeles! hehehe

Info pasal Surabaya ni, aku pasrah je... tak sempat nak study habis2an....lagi2 dah ada pak supir kan......keje mudah....naik kete membuta je hehehe

So mari la kita bercerita....biar pendek janji padat eh :p

*************************

8.Mei.2014 : Khamis

Kami berkumpul @ KL Sentral pukul 7pm. aku keje sampai pukul 6. meeting habis 5.45pm...rushing tukar baju angkut beg terus ke KL Sentral. bos nak gak meeting last minit walaupun dah tau flight aku malam ni gak :( bagi task pukul 9am....kul 10am discuss....kul 12pm meeting dengan team.....kul 5pm kene present kat dia....semput!

Gerak naik bas ke LCCT. arini last day AA beroperasi kat LCCT. So banyak kedai dah mula tutup...paling tak menahan, toilet bau hancing...geram betol. xde sape dah nak heran kan toilet situ...punya tak tahan aku sampai cuci toilet sebelum membuang...arghhh bencii!!! tapi tapi....masa kami balik turun kat KLIA2 tu, sama je....toilet hancing gak....padahal tempat baru kan....huhuhu

Lepas miza check in beg, terus gerak ke departure hall. lepak kejap, dah dengar announcement untuk boarding. tak delay plak malam tu. layan makan nasi lemak pak nasser pastu sempat la membuta kejap..... :p

9.Mei.2014 : Jumaat

kami tiba di airport Surabaya jam 12.10am.....

ktrang ni memang suka tuju toilet dulu...sikit punya bersih toilet Surabaya.kagum sangat....baru ada selera nak duduk lama2 dlm toilet hehehe

Kuar dari situ, Mr Wong - agent ktrang dah tunggu, boleh kot eh pakai agent sebab aku deal dengan dia je. via email n whatssap. so apa aku plan n aku nak just bagitau dia je :)

Mr Wong ni aku dapat info dari blogger Zilla... ambik no telefon dari blog pencerita maya.... so try deal dgn Mr Wong. bagus orang nya...sangat2 membantu...cakap apa saje semua dia bereskan termasuk belikan simkad utk berselfie muahahahha.....

dalam masa sama, aku deal dengan 2 orang lagi untuk compare harga..... mr wong yang suruh....ye la..xkan nak closed deal terus kan....bila quotation dah ada, aku rasa mr wong lagi murah...so ON terus dengan dia :)

Mr Wong bawa kami jumpa Pak Zam. dia la supir kami untuk bawa terus ke Mt Bromo. Segala kos Mr Wong dah bayar siap2. aku just bayar minyak + tips + tol kat Pak Zam. yang lain semua dah settle oleh Mr Wong :)

Perjalanan ke Mt Bromo makan masa 3jam. kami tiba di pintu masuk Mt Bromo jam 4am. sampai sana, ktrang tukar kereta naik jeep plak. kali ni supir kami Pak Eddie.

keluar je kereta sejukkkk sangat....aku sarung la sweater...tetap x tahan sejuk...so kami beli la sarung tangan rp 10k...boleh la kurang sikit tapi tetap sejukkkkk :)

Penajakan 1

Pak Eddie bawa kami ke Penajakan 1. kat sini la tempat tengok sunrise dan kecantikan Mt. Bromo-Batok tu.

Elok turun kereta, penyewa baju sejuk menghampiri kami. perlu ke nak sewa baju sejuk kan? aku dah siap2 bersweater....tapiiiii sejuk melampau2 buat kami setuju nak sewa baju tu....tak mampu nak tahan ok...sewa 1 baju rp 10k...

Ktrang naik ke atas dan  akhirnya apa aku tengok dalam blog orang, dapat tengok depan mata. Subhanallah cantik hanya Allah yang tahu... macam tak percaya ada gak view cun macam tu.....dah macam dalam gambar....cantik sangat!

cun!

kami layan bergambar.....tapi sedih ktrang pakai HP je...mana la ada kamera besar2 tu kan...tak pe la...ktrang memang tak pro pegang camera mahal ni...kalau ada budget, nak rembat Fujifilm X20...dah lama aku aim tu...aritu pegang je...nak beli macam mahal plak.berangan je free ekekeke

bukti sejukkk....
 sarung tangan + sweater dalam + sweater luar

jam hampir ke pukul 7am, kami meninggalkan penajakan tu. sebetulnya nak je bergambar lagi. tapi dah pak eddie inform awal tadi, 7am datang balik ke kereta....ok la...ada tempat lain lagi nak pergi kan :)

otw gerak ke kereta, ternampak orang jual jagung. as memang feveret jagung indonesia ni...sebab jagung diorang leh mintak perisa pedas.... dia bakar n letak serbuk lada kat jagung tu....sedapppp.....ishh kecuq ayaq liur! ehhehe

Kawah Bromo

dari Penajakan 1, Pak Eddie bawa kami ke Kawah Bromo. tak jauh untuk turun ke bawah.. jeep parking 3km dari Mt Bromo. pekerja yang bawa kuda datang ke arah ktrang. nak suruh kami naik kuda....aduhhh rimas!

harga asal rp 150k...lepas dipujuk rayu, akhirnya deme akur kurangkan rp 125k/seorang. bagi ktrang mahal tu....tapi memikirkan perlu berjalan kaki 2km sampai anak tangga, setuju je la naik kuda....1km lagi kene pnjat tangga...entah betol ke tak ktrang dengar je diorang explain :)

dan......memilih naik kuda ada lah tepat sebab bila dah sampai atas n tengok sendiri view dari atas, memang cukup jauh. boleh pancit kaki ktrang ekeke

aku dari awal nak naik kuda dah bermasalah... 1st aku besar n kene orang lonjakkan badan untuk naik....yang nak lonjak tu plak orang nye kecik...elok aku berjaya naik dia tnya aku

"beratnya berapa kilo? waduhhh berat sangattt"

muahhahahahaa......kan...aku dah kata....aku kesian dengan budak tu....dengan kuda pon aku kesian gak....aku tau aku berat pastu dari jalan mendatar kene naik bukit untuk sampai ke kaki tangga tu....skang ni kenang2 balik kesian betol kat kuda tu wawawawa

sampai kaki gunung tu, ktrang kene panjat 250 anak tangga....time ni memang aku rasa menyesal plak datang sini...semput ok...aku mana pernah bersenam kat KL....makan banyak, senam memang tak laaaaaaaaaaaa

akhirnya kami sampai diatas....mood pon macam dah lari sebab penat....hohoho...bergambar sekeping dua, ktrng turun balik menuju ke tempat kuda....

sambung lagi naik kuda sampai ke parking jeep....masa nak bayar ni aku bagi je la rp 150k...memikirkan kuda tu tak pe la...aku setuju kasi harga asal.....

rp 150k = rm42 (currency time aku tukar 1juta rupiah = rm280)

Savanah

Pak Eddie bawa kami ke Savanah...kat sini pon tempat dia cantik. di penuhi dengan pokok2 di belakang tu....kagum dengan kecantikan semulajadi macam ni.... Indonesia banyakkkk sangat tempat cantik kan.....sejuk je mata memandang :)

Savana Bromo,sebuah tempat yang terletak di selatan Gunung Bromo, terletak pada sebuah lembah hijau yang di kelilingi tebing-tebing menjulang tinggi dan beberapa punggungan gunung kecil (Bukit Teletabies).

Padang Rumput Bromo yang sangat luas, jika anda datang ke Savanah anda akan merasakan seolah-olah tidak berada di Gunung Bromo. Kontras sekali ! karena jalur mencapai savana adalah Lautan Pasir.

kami berposing ala kadar, dan teruskan perjalanan lagi :)

bersama Pak Eddie

Batu Singa

dari awal lagi Pak Eddie cakap nak ke Batu Singa...tapi kami dengan Batu Sinar....so ingatkan batu tu bersinar ke apa....rupanya batu berbentuk Singa....ceh...tak nampak pon macam singa hahaha.....

kat sini ktrang disapa 4 orang kawan baru dari Malaysia gak. dan kebetulan kami deal dengan orang yang sama - Mr Wong....stay pon kat hostel yang sama.....sempat la kami berposing sekeping gambar bersama.....kenangan katanya...tapi tak tau la nak jejak deme macam mana...tak tukar FB/no tepon pun :)

kenalan baru....

Pasir Berbisik

dari batu singa kami ke pasir berbisik....tanya gak ada apa kat sini... dulu pasir tu ada lubang kecik2 dan mengeluarkan bunyi kalau ada angin. tapi skang lubang tu dah tutup...yang tinggal hanya tempat bergambar :p

puas bergambar,, ktrang balik meninggalkan Mt Bromo dengan satu kenangan manis....tak sangka ada tempat cantik macam ni. puas....puasss sangat dapat tengok depan mata....walaupun penat tapi ktrang happy sangat dapat sampai sini.....

kata2 miza buat aku tersenyum.....

"beb...terbaek la... 1st time ko bawa kami travel lain dari biasa....ni betol2 back to nature"

sebenarnya...........aku tak habis study pasal Mt Bromo ni...tak pernah sangka seteruk ni kene panjat hahahaha....kalau tau eh....kalau tau....aku tak datang kot...sebab betis aku keras gile2...lutut apatah lagi...lenguh jangan cakap la......muahahahhaa

selesai je semua ni, pak eddie hantar kami kat kereta avanza pak zam....singgah toilet sekejap dan kami teruskan perjalanan ke Surabaya......

Mt Bromo.......memang tak rugi datang.....view Bromo menawan hati sangat2...... (^_^)

......bersambung........

1. Ok nak pinjam iti...bagus la...budget.turun flight terus jalan2. Terbaik

1. syieda,
      terpaksa sebab nak jalan byk tempat kan....pastu nak jimat cuti hehehe

2. cantiknya....bila la aku dpt g surabaya...maid aku slalu ajak ikut dia balik kg..tp ngk mungkin..ongkos utk 5 beranak..hahahahaha

1. yus,
      aku rasa kalo ko dapt rembat tiket time murah, leh jimat...

total ko leh g dalam 3k tu dah siap shopping aku rasa :)

2. kahkahkah...3k hmmmm tunggula malaysia pun aku x habis jelajah lg...ko mmg dh habis dh jelajah malaysia ok la..hihihiihhii

3. syoknyaaaaaa dpt g surabaya...maid aku slalu ajak blk kg dia kt surabaya....hihihihii

4. bestnyeee...tak sabar nak upload gambar bromo gak!hahaha

1. kalau DJ bawa kamera besar n pic cun2, confirm kt jeles
      hehehehe

5. Sebab tu tak suka toilet kt msia ni wlupun ada air still hancing..tak paham betul...pengotor....JM jatih hati pada toilit di Jepun..hamooi..mentang2 lah baru balik dari sana kan..x sedar diri jap hee
    Waduh..waduh...cantik betul view mt bromo terutama pic no 5 tu...semua gambar cantik..langit biru..ohh..JM nk pegi jugak..nanti nk cari Mr Wong jugak...nanti konsi email dan info Mr Wong tau seperti mana Emy kongsi info si SALIM tu hikss

1. betol2...nyampah rasa....guna la elok2...cuci bersih2...ni aduhh pengotorrrr...jepun gak pembersih. Eh. hehehe

pasti akan dikongsi....try la mr wong ni...service ok sgt :)

6. Hii. Cantik la gbar. Ehh Nak tau lah mcm mn nk contact pak supir tuu. Share la contact no dia or email. Klw blh wjatsapp cantik Sgt LA tu. Saya akan ke Sana next month.