Friday, December 12, 2014

Cuti-Cuti Malaysia 2014 : Ipoh Perak # 2

sambung kisah Ipoh Perak ni.....

# 1 --> SINI

Sabtu. 6.12.2014

bangun subuh ktrang sambung membuta lagi sampai la sedar2 dah pukul 8am..mandi-siap2 n checkout dari Ecotel Hotel...arini nak check in hotel lain plak

sebelum tido, google hotel eastana..sebab nampak tepi jalan....ada bilik kosong dan soalan yang sama diorang tanya -- nak bilik ada tingkap ke tak?

"berapa harga 1 malam ye"
"ada tingkap rm95 kalau tak de rm85"
"ok...saya nak yg xde tingkap"
"ground floor ye..."

muahahahaha.....nak jimat abaikan je la tingkap tu hohoho

dari hotel, ktrng on waze nak breakfast kat Medan Selera Dato Sagor...nak rasa roti bakar telur goyang tu....saje nak breakfast style orang Ipoh kan hehe....

sampai2 je sana, aku terus cari kedai yang tak ramai orang....so bila tak ramai orang mungkin kurang sedap berbanding yang full tu kan....tapi boleh la kami alas perut pagi tu :)





settle makan, terus shoot nak ke tempat2 menarik...yang ni memang kene keluar dari Ipoh....

tapi....perut aku tetibe meragam...arghhh sudahh...mana aku nak cari stesyen minyak ni...pusing2 aku nampak masjid je depan stesyen keretapi ni....apa lagi terus je masuk...cari toilet hehe...tak senonoh kan....

dah settle urusan, aku ajak pui jalan2 sekitar tu...sebab aku nampak menara ada jam tu :)

sambung balik Ipoh Heritage Trail kami.....ni ala2 part 2 la kan....


1st... Masjid Sultan Idris II






Masjid ni bersih tau....toilet dia pon alahai bersih sangaatttt......

2nd ... menara Jam....JWW Birch....

 


Menara ni memperingati JWW Birch je...kalau nak betol2 tengok sejarah dia, kene la pergi Pasir Salak kan....dah jauh plak...maybe next time kami singgah :)

So sempat nampak dua ni je...ktrang terus ke kereta...banyak lagi agenda arini.....

Perasan tak sepanjang masa aku pakai selipar je....sebab nye malam sebelum tu aku jatuh masa nak pergi CC print hotel voucher...memang tersembam....kaki luka..lutut kiri kanan...tangan pon...sedih betol rasa dah tua2 jatuh....so nak sarung kasut, kaki memang sakit....sarung je la sandal....

elok sampai Ipoh, sandal dah ternganga tengah2 tu...saje kan nak buang duit aku wawawawawa

ok sambung hehehe

dari sini ktrang on waze ke Gopeng....nak cari apa kan kat sini...ktrang nak g melawat kelawar hehe...tak de la nak singgah Gua Tempurung....


kalau nak masuk Gua Tempurung ni, ada dikenakan bayaran...so kita boleh pilih tour yang mana kita nak...

aku plan nak ambik Tour 1 = RM3 je....masa pon tak lama 45minit...ok la utk aku yg stamina ke laut dalam ni....


elok je sampai tiket kaunter tu, diorang inform skang ni tour 2 je ada....tour 1 akan dibuka pukul 2pm....tak kan la kami nak tunggu plak kan...so aku cuak...

aku -- kalau tour ni bape lama ye
akak kaunter -- 1jam 45minit complete...
aku -- haa?? kalau sy x mampu sampai habis macam mana?
akak kaunter -- jangan risau. bila2 boleh patah balik....

tu yang aku nak dengar....'bila2 boleh patah balik' wakakaka....

dapat sticker, terus ktrang masuk dalam.....

Lawaaaa ok kat dalam tu....yang terbesar dan tercantik la kiranya kat semenanjung malaysia ni....masa ni tak ramai sangat orang...so relax2 je jalan....

jalan sikit posing sikit....jalan sikit posing sikit...sampai la jumpa tangga agak tinggi untuk naik.....




melepasi je 2 tangga tu, aku terus surrender...semputttt gilerrr....org x penah bersenam mmg gini gayanya....pui plak lutut dah gigil...hahaha....so aku terus buat keputusan nak patah balik....sorry la gua..kami xmo continue dah....





 terus ktrang patah balik keluar dari gua tempurung tu....

kalo korang minat extreme ni, boleh ambik tour 4....semua ada masuk air bagai :)


dari Gua Tempurung, ktrang teruskan perjalanan ke Kampar.....kali ni nak melawat Muzium Bijih Timah Kinta plak....idea ni aku dapat dari blog DJ....muzium ni not bad untuk di lawati

sambung perjalanan ke Kampar.....ada la drive dalam 15minit, ktrang dah sampai depan Muzium ni...



Nak masuk sini tak de bayaran ye... dapat tiket kat guard post masuk je dalam terus....

masuk je dalam muzium tu, kene tulis log book.... elok aku tulis Emy Takeshi... Occupation Penyanyi ekekekekke

tetibe nampak gajah....pehal gajah plak ni...nasib baik la aku rajin membaca, rupanya gajah yg nama nya Larut jumpa kawasan paya yang ada bijih timah ni....gajah ni tuan dia Che Long Jaafar....so beliau la orang pertama yang mengusahakan bijih timah ni.....


banyak lagi sejarah2 dia...kalau nak tau kene singgah muzium ni ok.... :)

che long jaafar (kiri) dengan anak beliau





suasana tempat penjualan hasil bijih timah

dah puas sejuk2 dalam muzium, ktrang sambung round kat luar tu....kebanyakan alat2 yang digunakan + diorang buat patung yang menyerupai situasi mengerjakan bijih timah....








 suka pic ni...tetibe! hehe

settle round kat luar, ktrang terus ke kereta nak sambung sambung perjalanan kami ke The Last Dredge....kapal korek yang masih ada lagi kat perak ni.... dah baca history dia tak kan x nak tengok kapal korek real kan?

Lokasi dia kat Tanjung Tualang, Batu Gajah....dari Kampar ke Tanjung Tualang pon tak jauh...dalam 20minit drive....

elok sampai, alangkah kecewanya kami bila diorang closed for renovation. sampai bila closed tak pasti....wawawa

ada la 5 kereta yang sampai sama2 time ni...frust kan...smua pusing balik...aku dah alang2 sampai, posing je la depan pintu ni......





aku tak puas hati, aku sanggup ke jalan besar...u turn balik semata2 nak snap pic kapal korek muahahahhahaa



 Ini je yang mampu aku tengok....dari depan2 x dapat...tapi memang besar pon kapal korek ni....furrhhhhh

kat area kampung aku -- berjuntai tin....ada sebenarnya kapal korek ni....ye la kawasn kampung sendiri tak heran pon...cuba tempat orang gigih nak begambar bagai ekekekekke

dari Tanjung Tualang ktrang teruskan perjalanan ke Batu Gajah.......dah sampai batu gajah tak lain tak bukan nak tengok sendiri rumah agam yang jadi kebanggaan atuk kellie.....hehe....

sambung next entry ok...... :) 

6 comments:

  1. Aku pnh tgk gmbr org naik tube dlm gunung tu...mcm mnarik tp xdan je nkpi...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku awal2 lagi dah pancit...acaner nak rentas sampai ujung anak sungai semua tu hehehe

      xpe DJ...ipoh dekat je...leh g anytime :)

      Delete
  2. bilik tak de tingkap pun xpe bukan nak berlama dalam bilik pun kan :-)

    ishh..roti bakar telur goyang tu membuka selera tul pepagi nih

    JM pun belum sampai ke Gua Tempurung ni..pastu tour 1 jam 45 min tu berapa henggit Emy

    ahahaha...then berapa lama dalam gua tempurung tu then patah balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nak explore gua tempurung tu, rm9 je 1jam45minit...siap patah balik tau ni...

      tp ktrng masuk x sampai 1/2jam dah patah balik ekekeke

      Delete
  3. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282282222896
    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Call : +6282214441280
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
  4. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    WhatsApp : +6282282222896
    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Call : +6282214441280
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com (Dhani Tour Bandung)
    Website : www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL
    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete