Friday, May 17, 2013

Cambodia 2013 : Siem Rap (Part 1)

aku tak perasan yang aku tak habiskan entry Cambodia. rasanya gigih siapkan entry.rupanya hanya sampai Phnom Penh sajeeeeee......

walaupun sekali lagi entry basi, tapi tak pe...leh aku jadikan rujukan di masa akan datang :D

hari kedua di bumi kemboja.......

31 January 2013

Pagi ni kami dah siap2 kan beg yang bakal kami tinggalkan. yang penting je ktrang angkut. 1 begpack + 1 beg makanan....yang lain semua tinggal stor Velkommen Guesthouse. sebab esok malam ktrang akan stay situ 1 malam lagi :)

bawa turun roti + sambal ikan bilis + 3mangkuk maggie + air choc.air panas kami minta kat diorang.pagi2 layan minum choc memang heaven la...kalo kat umah sendiri tak heaven mana pon ekekeke

so hari ni plan nye nak ke Siem Rap. plan kat siem rap ktrang akan guna khidmat supir la kiranya. nape pakai supir.tu kan bahasa indonesia...ok la ktrng guna tour guide. salim namanya. so aku dah deal dari kat KL yang ktrang nak g Siem Rap naik bas. tapi dia cadangkan naik van. cepat dan jimat masa. dia kata dia akan deal kan utk kami....

so dlm email tu dia pesan, sebut je kat driver tuk tuk "seila angkor" aku tertanya2 apa la seila angkor ni. rupanya travel agency.nape la salim tak bgtau. mati2 ingat stesyn bas hehehe...

naik tuk tuk USD1 betol2 dihantar sampai depan Seila Angkor :D

elok masuk je aku g cakap yang kami booking under nama Salim. so dia suruh duduk..tiba2 dia panggil aku n bagi handphone...salim call ok...adoii la...bagusnya kamuuu..... :) dia call just nk confirmkan aku dah sampai. so lagi 5 jam kami bakal bertentang mata wakakakaka

mana plak aku dapat info salim ni. of course dari bacaan blog orang lain yang dah guna service dia.kelebihan salim ni plak dia boleh cakap bahasa melayu. tu yg bertambah i likeee....ekeke...dulu salim pernah keje kat Melaka selama 5tahun...dan mereka yang guna khidmat salim ni rata2 komen salim memang bagus....so dah banyak point la utk salim ni....eceh....

tepat pukul 7.30am van gerak. ok bagus semua dah ada kan...aku duduk sorang, pui n miza dok sebelah2....kejap tido kejap bangun tak sampai2...sakit badan gak sbb jalan sana ada berturap ada tak berturap....


setelah menempuh 3jam perjalanan, ktrang stop satu tempat makan ni...dia suruh turun...ktrng turun bawa bekalan.tapi sumpah bau kedai tu x leh nak tahan. so ckp dgn driver ktrang nak stay dalam van je sambil makan bekalan......

perjalanan diteruskan...setelah 5jam kebas pungkok, akhirnya kami selamat tiba di Siem Rap pukul 12.30pm. Salim pesan tadi tunggu je tempat van tu. ktrang tunggu tapi salim tak kunjung tiba....

"si salim ni orang nya macam mana" mieza
"entah la...aku tgk gmbar mcam org umur 40 je" aku

dalam duduk tunggu salim tu, tetiba ada suara bagi salam dari belakang....terdiam jap....

.....ya allah....awat manis sangat salim ni.....sweet nye...hahhahahhaa.....

"maaf cik emy. sy tak perasan.duduk dikedai sana tadi...."
"oo xpe xpe...." aku

sebenarnya aku dah tercari2 mana salim hahahaha....pastu dia angkut beg aku bawa ke tuk tuk dia....dan terus salim bawa ktrang ke guesthouse....kali ni aku stay kat Home Sweet Home....

lokasi guesthouse kali ni jauh sikit. means kene naik tuk tuk/basikal la nak sampai.ktrng x duduk kat port shoping semua tu. tapi sbb aku dah pakai guide, so aku tak kisah pon jauh....tau ada yang boleh hantar balik kuikuikuikui

elok sampai, aku tunjukkan email booking then diorang kasi kunci bilik....naik tingkat atas dannnn.......

kagum nye tengok bilik ni....dengan hanya rm45 1malam sangat selesa ok....muahahahaha......free WIFI lagi...tp kali ni bukan dalam bilik la...kene lepak kat brandar luar...baru leh WIFI :)

brandar atas tu la...leh lepak sambil ber WIFI :)

pastu aku dengan miza kuar kejap. ktrang nak tapau nasi...perut pon leh tahan lapar...lagi2 travel jauh kan...5jam tu muahahahah

Salim bawa ktrang ke kedai Muslim....halal...sana banyak pilihan restoran halal...tapi harga tak bape nak cun sgt dengan poket kami hahahha

ok la....utk nasi putih dan ayam kari semangkuk = USD5...tukar duit malaysia rm15....sangat la x munasabah...masa nak beli tu aku segan sebab kami nak beli nasi je...

then terus order....nasi putih 3 + kopi ais 4...

nak bungkus nasi pon lamaaaaaaa.......wawawa...nasib baik la salim x tengok apa kami order hahaha....so kasi dia 1 kopi ais...sampai guesthouse ktrang cakap 3.30pm nanti kt jumpa balik.....

naik atas buka bekal dan perghhhhh sedapnya dpat nasi....haha...jadi la menu kami...nasi + kari ayam tin + sambal ikan bilis...up dengan kopi ais...sedap tiada bandingan ekekeke

pas makan, solat dan rehat jap....pastu 3.30pm ktrang turun cari Salim.....

bersambung lagi.....

#gmbar salim akan ditayang nanti :p

INFO

1) Mini Van
Phnom Penh - Siem Rap
Seila Angkor Khmer Express
USD 10/person

2) Service Salim
USD 30 (2 days)
+85578996840
http://angkor-tuktukservice.blogspot.com/

3) Home Sweet Home Guesthouse
reservation@homesweethomeangkor.com

4 comments:

  1. mana gambar si salim yg manis tu nok??

    ReplyDelete
  2. Waaahh.. cambodia lah.. best nyer.. :D
    mahal tak total cost untuk percutian kat sana?

    ReplyDelete
  3. cambodia best!

    sy nye total damage rm310..cover semua
    penginapan, transport, entrance :)
    shopping duit lain hehee

    ReplyDelete