Tuesday, February 12, 2013

Cuti cuti Cambodia 2013 : Part 2 - Russian Market - SD-21 - Independent Monument - Royal Palace - Wat Phnom

tadaaaa.....

arini aku bangun awal...td g beriadah dgn miza n mimi n zam + anak2 diorang..pastu sambung berkelah n breakfast...skang nak sambung la entry cambodia ni :)

*******************************
klik sini untuk ke entry sebelumnya...

dari Killing Fields, kami meneruskan perjalanan ke Russian Market. anggaran masa aku tak pasti sebab entah macam mana aku boleh tertido hahaha...maybe angin2 sepoi bahasa tu wat mata layu je...

tuk tuk Soheap....

sampai2 di Russian Market, dia turunkan kami kat tepi jalan. dia kata dia tunggu hujung jalan sana. then ok la...

cuaca kat sana memang panas...so masuk russian market pon panas gak...kami pusing2...konon nak survey je la kan..sampai la tersinggah kat kedai kain penjual kemboja ni.sutera kemboja memang cun....tapi syang nye deme buka harga usd15 (rm45)..mahal la kalo convert duit kita...pe ceta aku nak beli banyak tapi mahal kan....

kawtim kawtim last dia leh kasi usd12 (rm36)....tak pe la...kami x mampu hahahaha.....tapi jujur cakap, kedai dia kain2 memang cun...nak wat cmne kan...lupakan je la...tapi kalo tempat lain pon dapat usd12, memang sanggup la kami patah balik beli kat situ :p anggaran kami kalau boleh usd10 je utk sepasang sutera kemboja :)

sebab dah berlengas n panas, so aku suggest jom je la kita blah dari sini....nanti kita mai lagi...sempat la aku beli FM...usd 1 (rm3) dapat 2 ketul...pujuk rayu nak free 1 tak di kasi nya...tak pe la....beli je terus....souvenier utk kawan2 dah settle :)

****bila nak update blog ni, mencari la mana pic russian market, tak de rupanya hehehe...so aku cilok je dari google image....ekekeke


credit pic to http://topofthephnom.blogspot.com

terus kami keluar dari russian market tu....kami masuk pintu lain, keluar pintu lain...sesat berpusing ok....yang kami tau soheap turunkan tepi kedai jual patung budha n berdepan kedai beg....berpusing cari.....dah la kaki aku injured...sebab nye sehari sebelum pergi tu aku jalan kaki jauh giler....dari opis ke kwsp...pastu dari situ ke bank....pastu naik teksi ke kampung baru....dari kampung baru balik opis aku wat keje giler jalan kaki....so kaki kanan aku dah mula meragam!

diorang jalan je depan, aku follow dari belakang.....miza kata gps aku sgt lemah...lupa lorong, lupa jalan sbb nye kaki aku sakit hahahaha

gps=ingatan hehehe

terus soheap bawa kami ke Tuol Sleng Genocide Museum...atau lebih dikenali sebagai SD-21...

suka brader dua orang tu tengok ktrng posing...sebab mcm2 style kami buat hehehe

bayaran masuk usd 2 (rm6)..so berjalan la kami masuk ke kawasan ni. sd-21 merupakan penjara di mana mangsa2 ditempatkan sebelum di bawa ke Killing Fileds. kalau nak dengar penerangan dari tourist guide yang bawa pelancong lain, boleh je...tapi kami sambil jalan tu pasang le telinga :p


dan kami terus mengexplore kawasan sd-21 ni...sunyi...sepi...menakutkan ekekekeke



kami habiskan masa kat sini tak sampai 1jam...tak sempat Soheap melepak, kami dah datang balik ke tuk tuk hehe..so last destinasi adalah ke Wat Phnom....

elok otw ke sana, ternampak Independent Monument....soheap stop pelissssssss

ambik picca yang dah diedit. tq pui

kami sambung perjalanan lagi....eh eh.. Royal Palace....stop lagi....hehee

Royal palace...
Royal palace dah mula ditutup sebab raja cambodia mati pada october 2012.
so 4hb februari raja akan dibakar. atas sebab tu jalan dah mula tutup...

akhirnya sampai la kami di last lokasi --> Wat Phnom....

sampai Wat Phnom, ktrng tak de la nak naik...gambar kat bawah sudah....aku kalo masuk2 temple ni lemah sikit....takut lemah semangat :p


bayaran masuk usd1 utk seorang. sebab kami bergambar je, so free je la kan...kalo bayar boleh la naik ke atas....

oh ye...antara tempat yang kami tak pergi
# National Museum
# Silver Pagoda

tak pe la...tak rasa rugi tak pergi.... maybe lain kali kan (^_~)


so trip kami dah habis terus Soheap anta ke guesthouse kami....

bersambung.....

#INFO#

Russian Market
tempat shopping.macam2 ada dijual disitu :)

Tuol Sleng Genocide Museum a.k.a SD21
entrance : usd2/seorang

Royal Palace
Penginapan rasmi raja cambodia

Independent monument
dibina 1958 untuk kemerdekaan rakyat cambodia

Wat Phnom
entrance : usd1/seorang

No comments:

Post a Comment