Tuesday, February 25, 2014

Besday Treat 2014 : Part 1 : Dari KL ke Kuching Sarawak

wieee......

tetibe nak wiee plak hehee....

seperti yang aku khabarkn sebelum ni, aku ke Kuching kerana celebrate besday... besday aku ari selasa...so sabtu tu aku dah challo ke sana.. nak reward la..nk enjoy la kan...

nape kuching?

sbb azam 2014 nak slow kan sikit aktiviti travel.so ktrang pilih lokasi yang dekat2 je...lebih tepat dalam malaysia....tapi ada gak selit satu ke luar negara tu pon jejak Indonesia je :)

So....sbb kan dah hampir 2bulan tak up lagi kisah ni, aku habiskan dalam minggu ni gak... :)

***************************

Sabtu, 18 Januari 2014

Plan asal nak ke Kuching ni mestilah dari tig3r long (as panggil aku tig3r long.kurang asam sangat!) as tak join sbb tak terasa nak pergi...pui plak tak pernah jejak kaki lagi...mieza dah macam balik kampung. kerap bebenor ulang alik ke Kuching... sbb aku bijak, ambik flite pukul 6.30pagi...so kene la perli...nape tak beli pukul 5pg je hehehe.

tiket flite kali ni kami beli rm55/return...beli masa free seat :)

adik miza jadi mangsa antar kami ke LCCT...tq dik...jasamu ku kenang hehehe

sampai sana agak bekejar la nak subuh pastu boarding time plak sangat mengerikan. aduhhh...nasib baik pui tak leh solat so dia tunggu sebelah staff AA tu...leh dia call panggil kami yang kene solat macam charliechaplin ni :p

so tak rekemen flite awal pagi. sekian.

naik flite semua membuta....2jam kemudian kami selamat sampai di airport Kuching....

sampai2 g toilet dulu....pastu baru cari shuttle...orang tu sampai call sbb kami tak kuar2...hehe....

Airport Shuttle RM 5.99/way/pax

kali ni aku stay kat hotel 360 express...ambik bilik deluxe room rm122/nite...kat hotel ada shuttle utk ke airport. so dia charge rm5.99/way/pax...so tak payah pening2...sampai2 je sana dah ada yang menunggu....terus di bawa ktrang ke hotel....

Sampai hotel, ktrang tak boleh nak check in lagi....aku check time untuk ke Sarawak Cultural Village, ngam2 plak dengan masa ktrang ni. so terus je la ON nak ke sana. diorang charge rm12/seorang. so proceed...

simpan barang dan gerak g layan breakfast dulu. area hotel...tak sedap...sumpah x sedap wawawa...rugi duit!

pukul 10.30am orang yang bawa kami pun sampai. so moh kita gerak....

dan bilik kami kat sini sangat la puas hati....

rekemen sangat... lokasi pun tak de la jauh sangat nak berjalan kaki...bebetol belakang Pullman...nak layan seafood pun dekat je.tu yang penting :p

dan....ktrang gerak ke Sarawak Cultural Village....perjalanan lebih kurang 1/2 jam....

sampai2 sana posing dulu sebelum beli tiket masuk ekekeke

bayaran masuk rm15 kalau korang bawa kad matrix zaman jepun tu...tak kisah la korang dah keje 10thn tapi kalau kad matrik tu masih comey dan korang pon x berubah comey mcm budak2 lg, valid je nak digunakan.....mcm ktrang tak de masalah....sbb forever young ekekeke

harga sebenar rm60.....adoiii terasa mahal...bayar rm15..aikk pesal cheap? hehehe

elok masuk posing lagi hahahha

elok sampai show nak start. so ada baik nye kami layan show....

show kali ni aku puas hati sangat sbb syok...tempat menonton pun selesa...dulu open air tp tak syok sgt....performance diorang memang bestttt.....dulu aku datang pun tahun 2009....mesti la dah banyak improvement kan....

habis show, kami sambung jalan2 kat dalam tu....banyak rumah2 budaya Sarawak...

Sampai la singgah kat satu rumah tu, ada baju budaya Sarawak yang disewa rm10. kami suruh pui yang sewa sebab ktrang dah gayakan dulu....

kat sini ktrang posing bukan main lama lagi hehehe....

sambung jalan ke rumah2 yang lain. jangan tanya pe nama rumah ni sebab aku malas nak ambik port. maklum la 2nd visit ekekeke

habis round dalam tu, ktrang kuar dan terus gerak balik. badan dah letih so terbayang katil dah time ni ekekeke.....

balik hotel, rest solat mandi dan masing2 tido seround... lepas maghrib ktrang gerak nak layan seafood :D

dari hotel ke Topspot Food Court tu dekat je... bebetol dekat jalan kaki ikut shortcut...

sampai sana kene naik tingkat 6...kami pilih kedai no 25 :)

makanan yang diorder --> ikan siakap 3rasa, pucuk midin belacan, udang goreng nestum, sotong cili dan pepahat blackpeper...up dengan oyster pancake!

semuaaaaaaaaaaaa sedappp!!!!

amboiiii syok nye makan!

dan selesai makan......total hangus rm97....furhhh sedap...berbaloiii....

bila aku cakap sedap tu, memang kene tekak kami. style masak deme...style sarawak tapi rasa tak mengecewakan....

elok lepas je makan, kawan aku cakap kedai makan ni tak halal...seriau nye la aku....rasa macam halal dan aku nampak logo tu...sebabkan tak sedap hati esoknya ktrang repeat lagi makan sini hahahaha....dan terbukti halal...terus legaaaa :D

lepas makan jalan2 round kat shopping complex bawah Pullman tu dan terus balik bilik....

tamat day 1 :)
sebelum tido, aku akan wat calculation macam ni....
takut pegang duit orang....takut akaun tak teley ekekekeke

INFO
a) Tiket Flight
Air Asia rm55/return
-no luggage, no insurance & diet..tak payah makan dalam flite hehehhe

b) Hotel
360 Express rm122/nite
airport shuttle rm5.99/way/pax

c) Sarawak Cultural Village
Entrance : RM60 pakai student card rm15
Shuttle dari hotel ke SCV RM12/return

d) Seafood - Topspot Food Court
Restoran 25 Bukit Mata - rekemen!

1. Best jgk travel ke swk ni ek jm pun x betul2 ke sana just pegi sbb keje je pas bac entry emy yg siap ngan cost dan rega hotel ni cam nk beli tiket free AA ni nk ke sana :-)

1. ok sangat JM....skang ni tgh free seat kan...kt pon rembat lagi ke kuching sarawak eekekekkeke