Wednesday, February 4, 2015

Trip # takuttapipergi2015 : Myanmar - Hai Yangon!

Salam.....

dah lama balik rasanya dah boleh kot up entry myanmar....makin lama makin lupa....entry Myanmar tak banyak....tapi saat tulis ni rasa dalam 4 -5 entry dah boleh habis...tapi 1 je la....masa nak siapkn entry tu je selalu tak de :p

bismillah....... :)

15 Januari 2015
Aku ambik miza pukul 12...then pikap as n pui terus shoot ke KLIA2.kali ni ktrang pergi bawa kereta dan parking kat sana. senang je parking klia2 ni...parking banyak...harga pon munasabah. alasan bawa kereta sebab ktrang sampai ahad tengah malam.......

sampai klia2 parking kete then terus shoot ke departure....jauh betol nak berjalan kaki tu....lepas ktrang check in terus solat jamak siap2....settle solat, tapau roti nak bawa ke Myanmar...pastu lepak minum petang kat KFC...beli air n chezzy wedges then makan beger ramly...pui tapau beger ramly :p

pastu terus ktraang masuk dalam....nak standby siap2 kat main gate....kang lepak luar kang sekali terlambat masuk tak pasal2 cungap kepenatan :p

flite 5.20pm...kul 4.00pm ktrang dah masuk muahahahahahaa

4.50 ktrang dah boarding dan flite gerak 5.20pm....aku duduk terasing...diorang duduk sebaris....perjalanan kali ni memang hati berdebar2 je.....selagi tak sampai selagi tu aku tak senang duduk....cuaca plak x berapa cantik....asyik la kapal terbang goyang inul je...time ni baru pikir camne la diorang yang terkorban tu :(

nak tido tak lena
nak makan x lalu....seyes aku x makan...tapau bawa turun makan kat hotel :p
nak sembang xde kawan...
so layan perasaan je la :(

6.25pm waktu Myanmar ktrang selamat sampai...leeegaaaa....syukur alhamdulillah :D * perbezaan waktu, Myanmar lewat 1 1/2jam dari Malaysia

melepasi imigresen, ambik luggage dan settlekan apa yg patut kat toilet, terus ktrang cari money changer....ok ni aku nak share dengan korang pasal money changer....adalah di galakkan tukar duit di epot berbanding di luar...sebab pe? kat epot nilai lagi tinggi dari kat luar...

macam kami sampai $100 = 102,900.00kyat....berbanding kat luar dapat 102,000 atau pun 101, 000kyat...beza memang tak banyak tapi nak gak untung hahahaha.....dan jangan lipat duit USD korang tu...terkelepok sikit pon tak boleh....grrrrrrr......

kami plak malas nak tukar banyak...tak de nak beli pe....ayat ktrang 'at lis ada la shopping sikit kan' at lis ktrang xleh pakai....kalau dah suka shopping memang tak leh di sangkal lagi hehehe

kami memang sejiwa-- suka berjalan tengok negara orang + suka shopping hehehe

settle tukar duit, pui beli simkad myanmar...kat sana glemer TELENOR....dengan harga 11,500kyat dapat kredit 8000kyat + internet 1gb...tapi usah la tertipu 1gb tu...tak de makna ok...hanya sesetengah tempat je leh dapat....nama je duduk bandar Yangon tapi internet coverage memang tak menyeluruh....aku pakai digi siap2 roaming kan....sampai sana pakai TELENOR gak....nasib baik la dah topup siap2....kelebihan TELENOR ni nak call orang malaysia murah gile...seminit 70sen je.... berbanding digi roaming ni rm9 seminit :)

settle hal simkad, ktrang keluar....utk malam 1st n 2nd ni ktrang stay kat Ocean Pearl Inn....so sebelum datang aku dah booking....aku siap cakap flite aku sampai pukul 6.25pm waktu diorang.....

masa nak keluar ni aku cuak2 gak la pasal dari blog yg aku refer tu, ocean pearl inn ni problem sikit bab2 pickup kat epot....masa aku wat booking awal bulan 1 tu, aku mentioned yang aku baca kat blog ocean pearl ni selalu misscommunication time nk pickup kat airport..so aku tak nak la aku pon kene benda yang sama...so dia kata dia akan anta staff dia nanti....

pagi sebelum aku gerak, aku sempat email cakap flight aku pukul 5.20pm...so jangan lupa pickup....dia reply -- ok....

elok keluar aku nampak orang pegang signange....yg jadi kelakar siap ada nama aku dua2....1 nama panggilan 1 nama penuh wakakakaka ambik ko..dua2 nama ada...takut sangat kan orang tak pickup....haahahha...kelebihan ocean pearl ni, pickup FREE dari epot ke hotel....

ktrang naik je van, terus gerak ke hotel....kebetulan driver tu pernah keje kat subang jaya....3tahun je....tapi kan rata2 orang myanmar ramai datang malaysia -- keje 3tahun -- balik myanmar then tak datang2 dah eh?

aku request nak 2 bilik...1 bilik 2 org....tapi diorang siapkan 1bilik 4org....so diorang suruh tgk dulu ok tak...

almari sempoi

bilik ok la selesa...duduk ber 4 seronok sikit...leh sembang2 sampai masing2 pengsan hehe.....kat sini tak de bilik 4orang...yg ada triple bed je....so kene la tambah extra bed....

kami siap2 mandi solat then buka bekal....layan makan nasi lemak pak nasser + roti n sambal ikan bilis....ktrng kalau kemana2 suka sangat bawa bekal...dah seronok bawa makanan...sebab nya malas nk pikir pasal maknan lagi...pastu jimat sikit duit belanja....kali ni bekal kami terhover plak hehehee

semua ada...takut betol x cukup makan ekekekek

pas makan settlekan urusan yang patut terus landing....perghhh mana la badan x macam kene pam....dah makan tido ok hahahahaha...bak kata mieza --> jarang dapat trip sampai2 berehat...kalau x, full je aktiviti.....

ye..saje nak kasi relax2 santai....esok kita jalan2 ok....

gudnite Yangon....esok kita jelajah Yangon.... :D

* Trivia
Yangon ni kepadatan kereta dia memang teruk...rasanya lagi teruk dari Malaysia....pernah sekali tu semua company kereta turunkan harga kereta kaw2 sale....yang membeli confirm la orang2 kaya...macam shopping kain baju je....syukur la walaupun malaysia jem hazabedah, leh gak naik lrt/train sbg alternatif....kat sana? tak de lrt...bas ada teksi paling banyak...bersepah sesaje...

1. hamboi stok makanan korg tuuu...memang terbaiklah!hahaha

2. Oh patut la tak berjumpa. Aku balik from Myanmar on 15th Jan tu. Flight pagi sampai klia2 tgh hari. Ni kira korg smbut baton la ni..hehe

3. nampak nya blog Jea dan Emy, JM bookmark entry Myanmar nih..bila nk pegi tu kemudian..coz nk prepare Itie dulu :-)

4. Halo Admin / Blogger :)

Saya sangat suka dengan postingan foto-fotonya :)
    Perkenalkan, saya Dewi dari tim kumpulbagi. saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi foto-foto,video,menggunakan disk online yang lain dengan tujuan berbagi informasi ? :)
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Anda bisa dengan bebas mengupload foto-foto,video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)