Tuesday, February 3, 2015

Hong Kong : Last day...moh balik KL

muahahahaha

dah setahun 5bulan balik HK, ada hati nak update lagi..... :p

aku sayang kan gambar2 ni...saje nak update kan....sejak trip HK, tiada lagi sharing pic kat album FB...banyak share kat blog je....sebab nya aku jadi malas nak pilih gambar...kalau rajin esok2 aku up la gak...kalau raajjiiinnn......

last day kat HK.....

ktrang pagi2 packing beg yang dah beranak pinak....plan arini nak g beli perfume + makan kat masjid ammar + stanley market + last beli souvenier kat ladies market...then shoot g airport...ktrang siap2 checkout n tinggalkan beg kat kaunter hostel...nanti petang kami kembali.....



aku dapat share kan gambar je...tak leh nk ceta macam mana ktrang g sebab buku nota dah hilang....kalau nak tau refer SINI kat blog aku refer tu..memang complete la kiranya :)

Borong Perfume @ Goodyear Perfume








kat sini la ktrang memborong perfume....memang murah....tapi tak semua la dia bagi promo buy 2 free 1.....

ktrang singgah shopping perfume kat kedai yang direkemen oleh kaki berangan jugak....betol kata dia perfume memang murah....dah sampai HK tak borong perfume adalah rugi...aku rembat sampai 3botol yang mana kos hanya rm300.....sebab pe murah?? buy 2 free 1 ok...so average 3 botol dalam rm100/botol....aku beli paris hilton + bvlgari hijau + britney spears fantastic....semua pon wangi.....

berbaloi sangat sangt sangattttt......



Masjid Ammar, Hong Kong
dari kedai perfume, ktrang teruskan perjalanan ke area masjid ammar ni....kene naik mrt + tram baru sampai....nak tau caranya leh refer blog kaki berangan....aku ikut sebijik2 dia tulis dalam blog.alhamdulillah sampai tanpa sesat :)



kenapa ktrang ke sini?

sebabnya nak makan DIM SUM halal yang ada kat HK ni...tempat ni bukan setakat masjid utk solat tapi aktif dengan aktiviti utk orang islam HK...yang ramai nye orang indonesia tau hehe...

kami nak singgah solat tapi kebetulan hari jumaat...penuh la baik lelaki dan perempuan yang ready nak solat jumaat.. tak pe la xde rezeki.....

terus ke kantin....jom kt makan dimsum....

kat sini order kene g kaunter....pilih dimsum mana yang kt nak,....kalau nak nasi ke air ke nanti dia datang kat meja ambik order....tunjuk je buku menu yang ada gambar makanan tu :)






nasi goreng dia sedap hehe....masa nak bayar uncle tu cerita la kantin dia glemer selepas fara brep brep cover dalam rancangan dia tu... rasa halal di hong kong.... :D

dah kenyang jom kt sambung jalan lagi.....









settle begambo dengan tram, ktrng teruskan perjalanan ke Stanley Market....



apa ada kat sini??

tempat shopping yang lokasi kat tepi pantai....kawan aku pergi sini dia kata murah2...lagi murah dari ladies market...so ktrang saje la nak g....banyak gak FM x beli lagi kan....

nak ke stanley market ni, kene naik mrt + bas...perjalanan dengan bas dalam 30minit.....







ktrang turun kat last station.....pastu menapak ke kedai2 kat bawah tu.....





hampir semua kedai yang ktrang singgah, xde satu pon bagi harga yang munasabah....semua nya munasarawak....pelik betol....geramm je...mana yang murah ni....makin masuk ke dalam makin tak dapat rege yang berbaloi.....

tetibe aku terpandang 1 beg ni...eh cun la...leh guna 3 style...tepi, belakang n silang....minta tawar dapat la 1ketul rm35...terus ktrang beli sorang 1....

sampai skang elok lagi... :)

lepas pusing2 tak de pe yang berkenan, ktrang terus naik bas n balik ke hostel....dari buang masa kat stanley market, baik la shopping kat ladies market....

sampai area mongkok, aku n pui g return n claim balance octopus card, miza n as g ladies market....aku kirim je FM kat diorang....pastu janji nak jumpa kat hostel je....settle dpat duit deposit n refund, terus aku gerak g hostel....

tak lama sampai, as n miza balik....packing2 beg terus shoot ke airport....ktrang g naik bas je....kali ni terpaksa bayar cash sbb kad dah return...sorang hkd33....dari hostel just jalan kaki sikit je untuk tunggu bas ke airport....



tunggu bas tak lama.....then terus ktrang susun beg kat tempat dia then cari seat....driver x kasi berdiri...plak kan....hehe...sampai airport terus packing beg betol2...sebab nak drop luggage.....




settle drop luggage, ktrang dok la bersiar2 kat luar tu....ktrang plan lagi 20minit sebelum boarding baru nak masuk....malas nak masuk awal2......

korang tengok le...siap lepak makan lagi kat bawah ni.....


rupanya aku terlepas pandang yang airport hong kong sangaaatttt besaaarrr.....nak ke main gate tu jauh gile....dah la masuk tu kene lepas imigresen...pastu kene naik train nak ke airport belah sana.....ya allah masa ni hanya Allah je tahu keadaan ktrang macam mana.....elok dah turun train, kene naik train lagi 1....maakkkk tolonggg.....

jejak je terminal tu terus ktrang berlari tak cukup tanah...tak leh terpikir kalau tertinggal flite... sampai pucat lesi muka berlari...kebetulan ktrang berlari dengan 1 family cina dari malaysia gak....dia tny -- KL ke? ye ye...dah sama2 berlari kecuali pui x leh lari.....

rezeki ktrang sbb masih ada lagi yang tengah beratur..... time ni terdiam semua beratur....kalau tertinggal memang tak ter kata :(

dan berakhir la trip kami ke Hong Kong.....merentas sekali negara china -- guangzhou & senzhen....dan sempat singgah ke Macau.....

aku memang nak sangat repeat hong kong lagi......walaupun macam KL je tapi aku suka....environment diorang yang lain kat sana...relax2....boleh la kalau nak repeat lagi....dan rekemen sangat ke HK!

dan.....last pic barang2 yang aku shopping kat HK....aku ni kira bukan backpacker sejati....sbb suka beno shopping hehehe....aku jenis tak sampai hati bila balik adik beradik aku tny beli pe utk ktrng....mkcik aku plak jenis call -- apa ole2...tu yang wat aku gigih gak mengangkut kiri kanan....ole2 utk org tersayang :)

tamat juga entry HK....maaf la tak padat info nya gara2 hilang buku nota :D

utk mak sedara semua dapat sorang 1 tablecloth tu..
tuala mickey sayang nak pakai...
kuih tu beli kat airport...sedap..sedap...nyesal beli sikit...



-- TAMAT --

4 comments:

  1. wahhh aku rindu sama dimsum yg sedappp tuh....hehehe hamboi beranak pinak beg korang yerrr....gigih menimbang kat airport tuh...hehehe nasib baikkk sempat naik flight kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai skang terasa2 ngeri kalau tertinggal flite....tak leh imagine kalau tertinggal cmne nak cari duit beli tiket flite wawawawa.....

      trauma terbawa2 sampai mana2 trip mesti make sure masa byk kat airport habis depan gate hehehe

      Delete
  2. Fuh...JM boleh rasa apa yg korang rasa bila dh lambat dan risau tertinggal flight tu mmg cuak gila lahh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak leh nak bayang kan....kalau la tertinggal wawawawa

      Delete