Friday, October 3, 2014

#Sembang Orang Bujang : Perodua Axia vs Proton Iriz

Salam petang jumaat....

sejuk nye hujannnn!!!! lebat plak tu...aku dah sangap nak buat keje, maka marilah kita lepak kat blog...

tengah sengal la....genap 4bulan aku tak travel kemana2... Ya Allah rindu sangat3 nak keluar dari KL....bzy gak meriki2 mana lokasi yang sesuai...tapi macam dah blur2 ni...

mungkin
lumut-pangkor
ipoh perak
penang ke
kuantan pon ok
PD pon tak pe :p

tengok la camne kan....kene wat budget n proposal bila nak p apa semua....kks approved baru la leh on :)

ok la nak ceta pasal kete :)

kiranya arini genap aku tak berkereta hampir 9bulan secara rasmi.....memang agak jenuh la nak kesana ke mari....bukan la aku jual dulu tu aku x nak beli yang baru...memang plan nak beli kete lain tapi itula...ada plak seseorang muncul dalam hidup aku + sentiasa suruh aku sabar bab2 nak beli kete ni hehehe

plus kalau ada jodoh kami cukup la 1kereta 1keluarga....tu prinsipnya!

tapi biasa la aku kan....time aku ok, aku dengar cakap...time datang angin giler aku, aku TETAP nak ada kereta sendiri......wawawawa

Pencarian kereta aku dari dulu cmni rules dia.....
i. monthly haruslah RM500 ke bawah....
ii. kalau boleh 5tahun je 
iii. nak bayar 10% downpayment...
iv. lagi satu tak nak kete sedan....nak compact car plak...dulu dah rasa sedan...skang nak kete kecik walaupun badan besar kuikuikuikui

1st.... AXIA

baru2 ni kan perodua keluar kete baru....sebelum launching lg aku dah usha2 kat youtube....aduh comey nye....berkenan nye....

so bila axia launch malam ni, esok nye kebetulan cuti malaysia 16 September, apa lagi laju je redah showroom....

 Axia Advance Auto
around RM42k
full spec...cun...berkenan habis...
monthly under budget.... RM470++/9 thn

 Axia Standard Auto
simple dan banyak accesories tak de
bumper pon style biasa je
harga around RM33k
under budget utk bayaran monthly RM400++/9thn


kalau la kereta ni besar sikit je lagi, memang aku order je terus...booking rm250...tapi macam aku duduk kat seat driver pon muat2 tapi tak ngam2, so aku balik dulu....sabar tunggu hujung bulan sebab Proton pon nak kuar kan kereta baru.....

2nd.... IRIZ

elok dia launching je 28 September tu, aku memang berhajat nak pergi showroom proton. tapi rezeki plak jalan2 KL Festival City deme wat exhibition kat ruang legar tu...apa lagi jom la kita kuar masuk kereta......hehehe







bila aku tengok sendiri Iriz depan mata, aaduuuhhhh berkenan habiss!! rasa macam nak je aku beliiiiiiiiiiiii.....

tapi aku masih ada rasa macam takut2 nak hadap proton lagi...ye la sejarah saga tu manjang la nak uji kesabaran aku....tapi yang bagusnya saga tu wat hal still proton cover sebab under warranty...skang ni Alhamdulillah....tak menimbulkan problem langsung :p

tapi berani aku cakap, Iriz ni kene la dengan taste aku....sedang elok...dalam dia pon tak de la murah sangat...nape aku cakap murah? sbb masa dapat saga aku sedih tgk interior dia....basic habisss hahahaa

harga plak untuk Iriz ni ada 3 jenis...
1. Standard Auto
RM45888 - RM485/9thn - RM600/7thn - RM799/5thn
2. Executive Auto
RM49888 - RM530/9thn - RM655/7thn - RM872/5thn
3. Premium Auto
RM62888 - RM666/9thn - RM825/7thn - RM1098/5thn

dari 3 jenis ni, standard la yang kene dengan budget aku = rm485/9thn....nak dapat 5thn = RM799...kalau 10% downpayment..... :(

meraunggg le situ bayar kete sampai 800...memang tak sanggup...kawan2 aku pon banyak pakai kete luar.... Lancer, Nissan, Toyota...Honda...smua kata berbaloi bayar mahal sebab bawa sedap + jimat minyak....tapi tu la...aku memang tak kan le nak beli kete mahal2....tak mampu u ollsss!!!!

tengok rezeki aku macam mana....kalau Allah izinkan mana la tau tup tup terorder honda plak hehe....tapi Iriz ni memang dah curi hati aku la....

target 2015....skang ni jom la kita kumpul duit muka rm5000.....ekekeke....lupakan shopping + travel + makan sedap2... Insyaallah 5k tu sekejapan je dapat aku simpan....aminnn.......

deme yang beria ok....hasut aku beli beli beli.....ekeke

Eh....selamat cuti rayaaaaaa....!!!!!

Salam Aidiladha..... :)

17 comments:

  1. kalau dari segi desgin IRIZ lagi cantik tapi biasa product proton ni byk songeh nye x ok compre ti produa. Tp Tun Mahathir pengerusi proton beri jaminan..IRIZ ni leh ok dari produk proton yg lain maybe dorang dh byk buat improvement..so apa pagi GO with IRIZ...mmg betul kereta luar better then local tapi gaji kecik cam kita mana mampu kan..JM pun guna kereta local je...chaiyok...kalau dh ada impian tu in shaa Allah thn depan vroom dgn IRIZ lah tu heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita doakan doa JM ni.....

      aminnnnnnnnnnnnnnnnnn

      heehehe

      Delete
  2. Terbaik blog nie... :-)
    Sye pun masa axia first launching,,,asyik Angau nak beli axia jew...pening kepala nak pilih colour apa! pastu member serumah tanya ,nape tak beli kete besar sikit? terpikir lak benda mcm tu sbb ni kalau beli ni yg first and yg terakhir beli Kereta baru...terliur lak nak ambik swift...last2 pikir punya pikir tak jadi nak beli mana2 Kereta pun...just pakai la kancil 660 dulu sampai Expired kete tu...nak jimat sbb budjet perbelanjaan dan over budjet ..

    ReplyDelete
  3. Kete iriz ni 100% rekaan anak tempatan :-)

    ReplyDelete
  4. Nyesalnye beli Axia baru je beli bln 12 tahun 2014 bilan ni januari 9 tahun 2015 dah buat hal tadi ..start punya start tak hidup2.. tu baru tinggal jap dlm 10 minit dah x leh start mcm plk kete lme..walhal baru sebulan beli ..sedih ..

    ReplyDelete
  5. Beli la iriz. Adik saya yg umur 19 pun guna iriz juga. Tapi kalau awk tu jenis berduit belilah honda ke toyota ke. Saya guna honda dengan bmw.

    ReplyDelete
  6. Belilah iriz. Kalau ada duit lebih belilah honda. Saya guna honda dgn bmw.

    ReplyDelete
  7. So cam ner emy tak kecik, dah beli iriz ke? Sye punya kete kancil sekarang dah nak bebas hutang dah,...yahoooo..

    ReplyDelete
  8. Nafsu nak beli Kereta dah calm down dah...selamat duit aku :-)...

    ReplyDelete
  9. Emy nie suka travel ya....best nye la,,,sye tak pernah travel agi...sibuk keja je..budjet pun asyik tak de je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak jadi pon beli kereta :D

      masih guna public transport = bas hehehe

      pe ceta rumah....nak tau entry seterusnya....update pelisss

      travel tu nak ubati rasa gundah je heehehe

      Delete
  10. Pengunaan minyak iriz mcmane.. mahal x
    Bleh compare dgn myvi ke

    ReplyDelete
  11. Dh beli kerets iriz ke..mnyak dia mcmane
    mahal x.
    compare dgn iriz

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf ye...sy x beli mana2 kereta pon....
      smpai skang xde kete lagi...
      :)

      Delete
  12. simpan duit utk kawen je dulu..dah kawen, bru dpt rezeki pakai kereta..pcaye la rezeki lepas kawen...^^

    ReplyDelete