Tuesday, November 19, 2013

Short Break 2013 : Melaka Bandaraya Bersejarah

salam selasa..... :)

arini sambung hupdate pasal Melaka plak....ni kesinambungan entry sebelum ni :p

dah terbiasa ada iltenary, short break pon harus ada ekekee

esoknya, kul 8pagi ktrang dah siap2 nak gerak ke Melaka. breakfast dulu kat cafe dan terus shoot ke Melaka


sejam setengah dah selamat tiba di Melaka...ala tak jauh pon...ehhee...aku dok sebelah leh la cakap...miza yg drive naik  ngantuk tak sampai2 :p

plan asal lagi la...aku pesan bawa pasport...mana la tau x betol nak terjah singapore ke...xpon ready nak jalan Muar, Johor ke...last2 aku macam dh lama tak terjah Melaka...

masuk bandaraya Melaka macam biasa la...jem sesaje....hohoho


memula hazab gak cari parking...dah lalu depan Taming Sari tak de parking so kene pusing balik. aku suruh miza masuk jalan ke Jonker Walk plak. ok alhamdulillah ada parking...sekali masuk rm3..


sampai2 je dah azan zuhur...nak senang n mudah aku ajak la deme solat siap2...karang senang je nak gerak :)


 atas surau bawah Information untuk tourist :)


settle solat, ktrang bergambar kat bangunan merah ni...posing dari jauh je...malas plak nak redah kedai2 tu...panas ye time ni...furhh....


pastu ktrang teruskan perjalanan ke Menara Taming Sari....

aku dah naik sebelum ni so aku nak suruh diorang naik plak. sekali tgk rege naik menara rm20 dengan mykad...pehal mahal sangat ni...dulu aku datang rm10 je tau...so discuss2 diorang kata
"tunggu rege 30 hengget la ktrang naik...skang mahal"
ekekekekke





so diorang tanya nak kemana.....aku ajak diorang g makan Asam Pedas Selera Kampung :)

kat Melaka ni banyak kedai asam pedas. tapi aku nak yang betol sedap la..tny kawan aku dia suggest kedai ni...so jom la kt...

nak pergi pon senang...dari menara taming sari ni lintas jalan ke seberang jalan. ada shoplot.nampak 7eleven, belakang tu dah restoran asam pedas selera kampung ni....kedai dia betol2 tepi corner...senang je nak cari



so kat sini ada style g ambik lauk sendiri...ataupun ko pilih pe ko nak then deme serve.

aku rasa ada dua cara mcm ni, dari ko leh dapat ikan last2 ko tak dapat....

masa ko beratur ko nampak ikan pari, pastu habis...ada ikan kembung...pastu habis...dia tukar ikan parang...so bagi aku la macam tak best....sbb kan org ramai...lauk cepat je habis...tapi dlm masa yang sama dia masak kat dapur...dan...mana yg nak ambik sendiri tu laju je ambik lauk asam pedas...kt yg beratur nak order ni last2 dapt apa ikan yg ada je la....tu je kekurengan kedai ni....ketam masak lemak dan udang galah mmg telan air liur je la pasal sekejapan je licin.....

dan ini je la yang kami dapat....

ikan parang asam pedas
kupang masak kunyit
ulam2
sambal belacan
telur goreng

total rege rm23... :D

tapi....rasa dia memang bleh tahan...kang aku kata sedap melampau, tak de la melampau mana hehe....memang style asam pedas melaka cair2 kan...pastu kuah leh hirup...gitu la kuah nya...sama je :)

settle makan ktrang jalan kaki ke tugu A Famosa tu...saje nak bergambar....




takat sini je kami mampu berposing...pasal nak pnjat tangga gi tgk St Paul tu mintak ampun la...tak larat....panas sangat...tapi dlm gambar tak de plak nmpak terik nya :p

dari sini ktrang teruskan jalan ke Medan Samudera....kat sini pusat ole2 dan hasil melaka...sempat la aku beli kuih kelapa, dodol, kopok binjai sambal -->sedap, candy kelapa dan juga FM...sedih...kat peti aku seketul FM melaka pon tak de muahahaha






masa ktrng nak gerak, hujan turun...malas nak tunggu so jalan je la slow2 ke Jonker Walk...

otw tu singgah Hard Rock Cafe Melaka....dah ada kan...so pui pe lagi, laju la nak masuk....jom2...

pui jadi pengumpul HRC nye FM bila ktrang g hong kong. saje dia tanya bape rege, so org tu cakap seketul hampir rm50...tapi sbb miza borong tshirt sampai 5, maka staff tu kasi pui dengan rege rm18 seketul pakai rege staff...seronok...ikut kan aku pon nak...tapi dia leh guna utk sorang je... tak pe la...rejeki pui...

skang ni gian la dia mengumpul FM HRC ni....hehe...tp melaka punya seketul rm50...mahal sgt oi!






settle semua ktrang terus ke parking kete...nak ambik kete n nak naik melaka river cruise...miza dah naik so dia tau la tempat nya...nun kat taman rempah....


 Jonker Street

ktrang set waze...then dia bawa ktrng bebetol sampai depan medan samudera tu....berhenti tepi tanya org beca tu...dia kata naik kat sini pon bleh...taman rempah tu jauh ke atas lagi....laaaaa kalau tau mmg ktrang tak ambik kete...lintas jalan je dari medan samudera tadi.....eeeiii....

parking sebelah medan samudera lagi murah...rm2 per entry muahahahahhaa

dan...terus ktrang shoot naik curise plak...cruise? pitammmmm hehehe

rege : rm10 dengan mykad :)




 





dan merasa la aku duduk dalam bot tu...hehehe

sepnjang jalan tu nmpak guesthouse area jonker walk...elok plak ramai mat salleh melepak...memang next visit nak stay situ la 1 malam...saje nak merasa lepak tepi sungai buchukkk hehe

bukan...nmpak mcm style giler lepak depan sungai....tu je :p

dan...ktrang terus gerak meninggalkan bandar Melaka.....kali ni nak pergi minum petang plak....

kali ni aku tak masuk 1 muzium pon...sbb nye kesuntukan masa....kalau boleh nak masuk semua tapi tu la...day trip je kan...Insyaallah next trip...melaka ni seronok...seronok jalan..seronok makan....memang beronok-ronok la ekekeke

kemana?

coconut shake pantai klebang la kan....


masa kami sampai ni dah pukul 6pm...risau dah tutup...utk take away dah licin pon...so ktrang masuk dalam nasib baik ada lagi...

coconut shake special...rm2.50...tapau 3 cup....nyum nyum....

sudahnya masing2 nyesal sbb beli 1 je hahaha....diorang salahkan aku la tu...pasal tak tapau 2...tapi mmg menyesal pon hahahaha.....adoii...dah la jarang datang kan...tak pe la...lenkali boleh minum lagi :p

ktrang meneruskan perjalanan ke Muara Sungai Duyung. memang plan nak layan seafood kat sini. ni pon aku tanya kawan aku...mana ok...umbai ke sungai duyung...dia rekemen kedai ni...

ktrang mmg mengharapkn WAZE....sygnye bateri hp habis...nak charge pakai charger kereta pon tak lepas...selama ni bawa powerbank, g melaka tak bawa plak.. *salahkn mieza sbb dia je ada power bank hehe....so mmg hazab...berhenti dua kali tanya orang....so pesanan aku lenkali pastikan gadget korang ada bateri....ekekeke

akhirnya sampai gak kami kat muara sungai duyung ni...aku try kedai yang 1st tu...color kuning hijau :)


 
dapat meja, korang kene pilih ikan n binatang2 lain tu kat depan...order terus kat sana...kene tau la meja no bape :)

so brother baju hitam tu sibuk suruh ambik byk2...dia ingat ktrang ni ramai ke...3 org je kot...

dan pilihan kami

 
1/2 ikan siakap -- bakar sambal
1/2 ikan siakap -- 3 rasa
3 ekor ketam masak cili
tomyam sayur
sotong goreng tepung
pepahat masak halia
udang goreng butter -- sedap.style lain :p
nasi putih 1 + nasi lemak bungkus 1
air tembikai 1jug

komen tekak sendiri : terbaek. lazat. sedap. puas hati. rege x membunuh..dap dap dapppppp!

total semua rm128....

kalau la dekat rasa nak repeat lg tau...tapi mengenangkan jauh...furhh...sedap la...jauh lg sedap dari pantai jeram....bagan lalang aku dah lupa rasa dia mcm mana hehehe

makanan ni tak habis, ktrang tapau tomyam sayur n ketam cili...bungkus lagi 1 nasi ...dan ktrang buat makan bekpes esok nye :D

dan ktrang meneruskan perjalnan balik ke Seremban....singgah kat RnR nak solat jamak before balik....

so total belnja sehari di Melaka.....

total belanja
a) tol seremban - ayer keroh RM7.30 x 2 = rm14.60
b) parking jonker street RM5
c) makan asam pedas selera kampung rm23
d) shopping ole2 @ medan samudera - poket masing2. aku habis rm30
e) parking sebelah medan samudera rm2
f) melaka river cruise rm10/pax = rm30
g) coconut shake klebang - rm2.50/cup = rm7.50
h) dinner seafood total tm128
*minyak kereta mieza dah isi full tank dari KL :p

GRAND TOTAL = RM210.10 /3 = rm70 seorang... + rm30 shopping so lebih kurang rm100 seorang... :)

tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

segala makan2 kat melaka pui belanja.....
minyak kete + tol miza sponsor
aku takat bayar pe sgt....bawa rm50 pon tak habis guna .naik cruise masing2 bayar.

TQ korang....nape la korang terlalu baik....rezeki korang terlalu murah pastu tak kedekut....rezeki aku plak, Allah temukan kita....hek hek hek (^_^)

eh macam nak touching plak....hahaha

ok..tamat...day trip Melaka.....


p/s: next trip..utara plak ...pitamm.... :p

2 comments:

  1. Rasa lama tak singgah kat umah Emy ni..ke Melaka ye..ahahaha..kelakar plak bila tgk ada itirenary..yo lah kan..bila ada iti ni baru plan going smoothly ye dak..baru tak kelam kabut..teratur je..peduli apa org nk ckp ahaksss

    Hamboi so sweet gadis berkaca mata tu..nak berkenalan boleh

    Taming sari tu naik waktu malam baru nampak cantik kan..tak rugi kalau tak naik pun..mehal tu RM20..

    Woww..berjalan sakan..ke Utara..mana tu..Penang ke





    ReplyDelete
    Replies
    1. JM,
      betol3...kt pon dah lama x update blog :)

      ada iltenary senang...xde lost x tentu pasal hehe

      sila2 la berkenalan...gituuu hahahha

      Insyaallah ke Perlis....bulan 12 nanti

      Delete