Thursday, February 4, 2010

Ho Chi Minh, Vietnam 2010...Day 1

~Ho Chi Minh, Vietnam 2010...Day 1~
salam :)

aku rasa aku perlu menyimpan info vietnam kat sini...mcm aku g indon tu, bila aku ceta detail ada yg tersesat ke sini....dan berhubung ke email utk tny lebih detail :) aku kan suka share info :p

so utk trip Vietnam ni, aku akan ceta....mungkin detail mungkin simple...tgk mood :)

jom layan kisah Vietnam aku :)

Khamis 28 Januari 2010
Flight ktrang kul 9.05am...so abg as hantar ktrang ke LCCT...check in terus je masuk..flight on time...dlm kapal terbang pe lg leh wat selain makan pastu pejam la mata seminit dua :)



jejak je kaki @ Tan Son Nhat International Airport, sgt excited...sbb x caye leh sampai Vietnam ekeke...aku la kejap nk g kejap xnak....sudahnyer aku redah gak walaupn aku x-berapa-ada-duit-sgt :p


pastu ktrang terus ke tempt bas....mmg plan nk ke city naik bas je...tambang murah...3000 dong...convert duit kite 50 sen je...sambil tgk kiri kanan jalan...x ubah mcm dlm tv...punya la byk moto :)



sampai Ben Thanh market, ktrang turun....jalan kaki ke hotel lak....cari hotel yg ktrng nk tu xjumpa2....so kebetuln lalu depan hotel yg tgh wat promosi....Boss Hotel standard 23usd(rm78.20) @ double 33usd(rm112.20)...ktrng nk tgk bilik dulu...dia bawa g tgk bilik...sgt puas hati terus je check in :)



pas simpan barang bermula perjalanan ktrng kat bumi Saigon...1st ktrang nk ke Ben Viet area...kat sana byk travel tour yg kita leh ambik....utk trip berjalan2 esok n lusa...nk ke sana je byk kali kene bertanya jalan...english kite clear sebutn nyer...org sana sebut style lain...so map la penyelamat kami...tunjuk je then diorang tunjuk jalan...itupon dlm bahasa vietnam!sudahnya aku ckp je la bahasa melayu...sama2 guna bahasa :p

sampai area sana, nk cari Sinht Cafe lak...dlm kepala ni bayang cafe la kan...rupanya bukn....mcm office yg besar n sgt teratur sistem nyer :) nk temph pakej kaunter lain...nk bayar kene g kaunter lain....aku tgk kat internet Sinht Cafe ni bg pakej budget...aku tgk rege dia pon mmg budget :) ktrang ambik 2 trip...trip ke chu chi tunnel n sg mekong....chuchi tunnel rm15 sorang & sg mekong rm30 sorang :)


settle je pakej jalan2 tu, terus ktrang mulakan trip menawan kota Saigon....tempt pertama ktrng pergi adalh Reunification Palace....kat sini tempt dimana diorang merdeka + mcm tempat bersidang....dah macm ala2 parlimen pon yer gak....stay kat sini x lama....


pastu ktrang berjalan kaki ke Notre Dame Cathedral....church yg ada kat situ.....xleh masuk just bergmbar dr luar jer :)



dan lintas je jalan ada Central Post Office...besar n sgt unik....kat sini lama sikit ktrang stay...siap baca buku bagai ekeke....




pastu ktrng meneruskn perjalanan ke War Remnants Museum....ngeri la tgk mangsa2 perang....kesin pon ada....huhuhu....sampai sini masing2 dah letih....pent berjalan satu hal.....pastu kaki pon dah sengal2.....kire2 jauh gak ktrang berjalan huhuu.....



ktrang sambung jalan nk g tgk Water Puppet show.....bos aku siap rekemen suruh pergi...nk ke sana je susah yg amat pasal bila tny org masing2 x tahu...pelik mmg pelik....yg kelakar aku tny kat sorang lelaki...dia berdiri betol2 depan pintu masuk water puppet ni...tp dia ckp x tahu....nasib baik ada sorang pompuan ni dgr aku tny, dia tunjuk tempt masuk tu.....lor..depan mata je....diorang pon x bape promosikn water puppet....sbb nyer penduduk temptan pon x tahu water puppet tu :) atau mungkin kalo aku tny dlm bahasa vietnam, diorang tahu kot :p


beli tiket pastu ktrang kene tunggu....ada lebih kurang sejam lebih g show nk start....nk jalan ke mana pon x tahu....so tunggu je la...sblm show memasing muka dah lemau....bila start je show, wallaaaa.....best nyer..!seyes best n menghiburkn....dan rasa rugi kalo x pergi tgk show tu :)

 

habis show, ktrng jalan balik ke hotel....time ni dah mcm nk pengsan....pasal seharian berjalan je....makan mmg xde la...sampai hotel terus ktrang buka bekal dan pe lagi....makan mcm org x pernh jumpa maknan....nk ambik roti pon menggeletar hehehe.....sambil makan, sambil tgk bawah....kat depan hotel ktrang ada night market...plan nk g esok malam :)

stok makanan kami 4 hari kat vietnam :)
siap ibu wat sambal ikan bilis lagi....hehe

settle makan, mandi n solat pastu memasing masuk beradu....kul 10 lampu bilik dah padam.....betol2 dah xlarat!pe lg zzzzzzzzzzzzz...................

##pengalaman hari pertama di vietnam sgt meletihkan....jalan kaki je ke semua tempt...lenguh jgn ckp...yg penting enjoy! Wink

No comments:

Post a Comment