Tuesday, December 23, 2014

Cuti-cuti Malaysia : Ipoh, Perak # 2.1

Salam.....

lama plak tak hupdate blog..dari macam2 nak ceta nanti lupa plak....kebetulan life aku tgh kelam kibut....ibu yang selama ni sihat gagah kuat tetibe jatuh sakit...pakej dengan pengsan x sedarkn diri.....furhhh kalo kenang2, memang ngeri..bawa g hospital semua la....

skang ni ibu dah sihat tapi tak sepenuhnya....tgh nak recover balik...tengok muka pon nampak x bermaya....banyak baring dari duduk....bercakap pon sikit2 je...

tapi semalam dah membebel laju je adik aku tanya -- dah sihat ke?

muahahahahhahaa

aku nak sambung hupdate pasal Ipoh ni....bila tengok kawan2 blog berjalan, hai la I is jeles okeh....telan air liur je baca trip orang ke sana ke mari....situasi aku sekarang memang nak bercuti tapi kene tunggu tabung kecemasan penuh...dah penuh baru leh plan :p

sambung je la entry Ipoh aku ni ekekekke

***********************************
Entry sebelum ni....

dari The Last Dredge tu, kami sambung perjalanan ke rumah agam atuk kellie....lokasi kat batu gajah....dari tanjung tualang ke batu gajah lebih kurang 15minit je....




Parking dikenakan bayaran rm2..tapi kalau nak free kene parking belakang bangunan...kalau tau parking belakang je...ekekeke

untuk bayaran masuk, rm5/pax....dah dpt tiket jom la kita round kat rumah agam ni....

masa kami sampai memang panas membahang....time ni dah nak dekat pukul 2pm rasanya....sape suruh merayap tgh2 panas kan muahahhaha

Sejarah dia...rumah ni atuk kellie buat utk wife dia & anak2 dia....supaya dapat duduk rumah yang lebih selesa......

 akan tetapi...rumah ni tak sempat disiapkan sebab atok kellie meninggal dunia dan pekerja2 mati selepas terkena wabak penyakit yang menular kat Malaya....

isteri dan anak2 atuk kellie xnak balik ke Perak selepas atuk kellie tiada...so diorang jual asset2 termasuk rumah agam ni....tapi pembeli company (lupa) merasakan menyiapkan pembinaan rumah ni adalah 1 pembaziran.....
 maka....tinggal la rumah ni dalam keadaan yang tak siap :)

ni aku baca sekali lalu.....pui ye baca semua....mana ada info dia stop n baca....hohoho

 deco ruang tamu rumah ni

 atuk kellie paling kanan sekali

 ms emy...tak de kaitan dengan atuk kellie hehe

 kat rumah ni jugak banyak laluan bawah tanah....laluan ni boleh tembus ke kuil yang berdekatan.....lebih kurang 500meter kuil tu....so bayangkan laluan rahsia leh dibuat sejauh itu?

 kan betol pui suka membaca :p 
bilik atuk kellie n wife dia

ktrang naik ke tingkat atas, nak tengok view dari luar plak.....lawa kalau sape2 ada camera gabak tu



 pui rajin panjat lagi setingkat....


lepas tu terus ktrng beredar.....kalau korang nak baca info penuh pasal Istana Kellie ni, sila klik SINI....

dari batu gajah, ktrang terus shoot ke Ipoh....route ktrang dari Ipoh -- Gopeng - Kampar - Tanjung Tualang - Batu Gajah - Ipoh....so tak de patah balik...sekali jalan je kan....ni ada orang Perak yang plan kan route aku ni...tq org Perak! hehehe

otw nak balik ke Ipoh, kami singgah beli buah limau bali...dah sampai Ipoh tak beli macam rugi kan....


aku ikut cakap DJ....beli limau bali kat kedai 35...orang melayu punya :)

sembang2 dengan pakcik tu, aku cakap ada orang rekemen kat blog kedai pakcik ni....punya la dia happy...merasa la kami dapat sebiji buah limau FOC...pakcik ni potongkan siap2...tinggal ngap je...

"nanti makan dalam kereta....."
"terima kasih pakcik...moga murah rezeki...."  kami


time ni aku beli 3 biji buah limau + 1 pack kacang menglembu + 1 pack 3in1 white coffee....masa beli tak ingat pon nak balik camne....sekali time balik berat oiii hehe

dari sini ktrang teruskan perjalanan ke Ipoh....nak makan nasi vanggey dah lewat sangat so ktrang layan makan kat BSN Ipoh -- Gerai Nasi Goreng Udang

kawan aku suruh try makan sini...dia kata mee udang n nasi goreng udang tu paling win....aku tgk pon kedai ni full tau lagi2 malam....

so ktrng singgah makan sini...time ni saje la nk merasa....kira macam isi perut la sementara nak dinner...tengok2 menu mesti la fokus udang tu kan...sekali tengok rege rasa nak pitam je.... mee udang rm14.50...nasi goreng udang rm13....

saje aku tanya nak kepastian betol ke rege tu...sekali dia kata "aah kak...mee udang rm14.50"

terus order sepinggan je muahhahahahah

 nasi goreng kampung rm5

mee udang rm14.50

Rasa dia not bad...orang kata kuala sepetang sedap...aku plak xpernah g makan sana...tapi yang ni ok gak...sedap...rasa pon x pekat sangat....ishh kene g kuala sepetang la ni kalau nak tau rasa sebenar ehehhe

settle makan, terus ktrang g check in...badan pon dah macam letih je kan....maklum la seharian kat luar....

kali ni aku stay kat Hotel Eastana...hotel ni lokasi dekat pekan je...aku rekemen hotel ni sebab bersih...cuma 1 je rasa kedap sikit sebab bilik tak de tingkap hehehe




 harga 1 malam rm85...deposit rm50..return masa kt checkout nanti :)

so dapat katil terus rasa lega.....mandi-solat then rebahkan diri...kebetulan masa tuu HBO tayang FROZEN....aduhhhh pestime aku tengok...patut la budak2 gilakan movie ni, syok sangat sangat sangat :p

aku memang selalu tertinggal keretapi wakakakaka

lepas maghrib, ktrang keluar cari makan....biasa la kalau travel ni ada je menu kita nak try kan.....hasil dari rekemen akak sewa kete, pakcik limau bali dan carian blog, nasi lemak ayam kampung ni kene try bila dah sampai Ipoh





lokasi dia kat Jalan Ali Pitchay, Taman Jubilee....korang on Waze je...senang gak nak kesini....

sampai2 ktrang order je nasi lemak...tu menu paling win kan...ada menu lain tapi xde selera nak up menu....jangan dilupa otak2 ni...layaannnn


 bila sampai je nasi lemak ni.....

 furhhhh............memang sedap....tak tau tang mana sedap nya tapi aku rekemen la kalau korang turun Ipoh n try menu ni....sambal nice...nasi ok...aku siap mintak nasi tambah ok wakakaka.....sebab sedap n kene plak selera malam tu.....hehehe

rekemen! kene cuba ok

settle makan, ktrang teruskan round2 di Ipoh ke Gerbang Malam....apa ada kat sini kan....Gerbang Malam ni ala2 uptown.....sama je taste sini dengan kat KL....so bagi aku macam boring sikit...aku x suka g uptown...so gerbang malam ni pon tak de apa....

ada jual baju, kasut, casing HP, beg, baju, kasut, casing HP, beg, blablabla....xde pe yang menarik...tudung pon ada jual tapi aku terbeli plak ehehe

dan....berjaya gak aku rembat sandle murah....ehehe...rm20 je....jadila nak pakai jalan2 g giant kan ekekeke



tak lama kat sini.....terus ktrang blah nak balik hotel....elok keluar dari situ, seberang jalan tu tengok ramai orang lepak...ingatkan makan apa, rupanya aiskrim....saje la nak try tersangkut gak la membeli.....



aiskrim kat sini macam2 perisa....pilih 3 perisa + 2toping = rm5...ktrang beli 1 je...
toping tu ada macam2...coklat rice, mrshmallow, choc chip, nata de coco..mcm2 la aku dah x ingat hehehe

dah pilih dia kasi extra ceri + coklat heisye + wafer + love letter...rasa pon x mengecewakan....pandai diorang wat camni kan.....


lepas layan aiskrim, trus ktrang balik hotel dan masa untuk zzzzzzzzzzzzzzzz

tamat day 2.... :)

No comments:

Post a Comment