Thursday, September 4, 2014

# Outfit of the Syawal 2014

assalamualaikum.....

wallaaaa syok nye dapat update blog...susah nak ada semangat macam ni....ni betol2 semangat ni tau :p

sebagai orang kata entry ringan-ringan, aku kumpulkan sekali la baju raya yang aku ada tahun ni....ala2 macam last year gak....cuma kali ni aku happy sebab banyak gak baju baru aku ada yeayyy!!!

last year ketik SINI

seperti aku khabarkan dalam blog, ye tahun ni aku berazam nak 10 pasang baju...bukan main2 tapi realiti...kain memang dah lebih 10pasang, sayangnya tak de tailor nak jahit...aku pon salah gak...lupa nak anta dari awal :)

so tengok baju yang sempat aku pakai je :)


Baju raya pertama...tahun ni tema ikut suka...so aku sarung la baju hijau ni....kain beli dari padang bukit tinggi (beli kat mieza)....hantar tailor jahit buat kurung moden...tudung dari bawal Aidijuma..... :)

Kos = beli kain RM60 + tempah RM45 + tudung rm39 = RM144


Dress ni plak aku beli siap kat MsClaire... kebetulan ada sale.so dress ni aku beli RM 48..kain dia sedap...tapi bila aku pakai dah macam ostajah plak....hanya ostajah kak mya je yg sesuai...me macam sopan santun sangatttt..... :p

Kos = RM 48 + tudung rm30 = rm78


Ni baju yang aku  beli kat Guangzhou tahun lepas...baru perasan colour hijau gak.. so aku pakai je la tudung yang sama...dah jimat di situ ekeke...baju ni aku buat kurung pahang...

Kos = kain rm30 + tempah rm45 = rm75
 

Kain baju ni aku beli kat Jogjakarta...diorang kan glemer kain corak batik...kat sana baju batik semua lawa-lawa....so ni je la yang berkenan kat mata aku....selamanya oren hehe...so aku up kan dengan tudung biru dari bawal Aidijuma.....

Kos = baju rm33 (2.5meter) + kain kosong oren (ibu blnje) + tempah FREE (makcik jahitkan) + tudung rm39 = rm72


baju ke 5 aku.....sebelum raya jenuh aku google kebaya kimono ni....last2 jumpa gak tapi selepas raya hehe...kain itam tu aku dah beli time g kuching awal tahun aritu....so buat kain dan baju beli kat instagram seller...serius best ok baju ni.....

baju ni aku beli kat custommade_skirt....rekemen sangat!!

Kos = Baju rm55 + kain batik sarawak rm15 + upah kain FREE (makcik jahitkan) = RM70



ni baju raya aku yang seterusnya.....tapi sebab asyik padan dengan kain je, so kali ni aku pakai seluar plak....baju blouse ni beli kat jakarta....syiok sangat...sebab murah hehehe

Kos = harga baju rm35.. tudung n seluar pakai mana yang ada je

aku kalau dah berkenan, memang susah ekeke...aku g beli lagi 1 ok....tapi kali ni aku padankan je dengan skirt yang aku ada....masih beli kebaya kimono dengan instagram seller yang sama muahahaha....tudung pakai apa ada je...skirt bawah dengn yus tu aku beli rm35....

Kos = baju rm55 + skirt rm35 = rm90
 
dan last sekali.......aku repeat pakai baju raya last year muahaha......opis buat jamuan raya so aku malas nak pakai baju yang ada, kt sarung balik baju lama....nasib laaaa muat lagi ekekeke......

So total aku berabis untuk raya (bukan bayar lumsum) RM 564 + brooch RM5 

GRAND TOTAL = RM 569

yang lain2 semua tak beli...pakai apa yang ada je :)

So merasa la aku ada 8 baju untuk aku tukar2 g beraya...baju yang tak sempat jahit ada 6 pasang lagi...maybe aku buat baju untuk kenduri kawen dan raya haji kuikuikui......sayang nya tahun ni rezeki aku tak bape best bab open house....bebetol aku g beraya 6 rumah je....umah ucu n alang, kak kin, kawn opis, yus n dee.....baju banyak tapi tak beraya plak waakakaka

tak pe la....tak de rezeki tahun ni kan....Insyaallah tahun depan mana tau buat baju banyak2 sebab nak beraya umah ehem ehem ke ekekekeke

 # tamat

5 comments:

  1. ahak2...suka statement last ni..buat baju byk tapi x beraya sakan sbb kurang open house...yg paling best thn depan boleh beraya skana sbb dah ada ehem..ehem..alhamdulillah Aminnnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. muahahahhahahahaha

      cuba JM klik balik entry lama...kt wish mana la tau tahun depan beraya berdua....berangan itu free....tup tup tahun ni beraya berdua tapi rumah lain2 ekekekek

      Delete
  2. aku paling suka entry ni psl ada terselit pic aku n nama aku..muahahahahahaha..aku suka..aku suka..kikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.....kan...next time kene jumpa aku slalu.....

      Delete