Thursday, October 10, 2013

Lost and Found Trip 2013 : Senzhen

assalamualaikum..... *duduk sopan depan PC

arini rasa macam nak sambung cerita...ada masa aku malas nak menaip dan karang ayat...tapi arini aku mengantuk tahap gaban...so kene buat benda aku suka --> berblog...buat keje aku menguap byk kali hahahaha

ok sambung......

kisah kami sebelum meninggalkan Guangzhou....klik SINI

so dari Guangzhou Railway Station ktrang meneruskan perjalanan ke Senzhen.

board belakang tu dia tulis no train dan masa.
sementara nak boarding ktrng rehat luruskan badan.

bila dah boleh masuk, terus ktrang seret beg tu ke dalam keretapi. naik ikut coach nye. sekali seat kami lain2...tak duduk setempat...aku dengan miza belah kiri, as n pui belah kanan.....seat yg style meja tgh2 n kene mengadap orang lain...

menyampah!!
keje ktrang berborak je tapi kuat la sikit sbb duduk masing2 jauh kan....dan orang dok la perhatikan kami...eeeii rimas...ada lak penumpang makan maggie depan mak pui...maggie cap apa tak tahu la...tapi sumpah busuk...uweeekkkkkk

pastu dapat idea nak lepak kantin sbb nampak train sebelah punya kantin hahaha

masuk je kantin, sikit nye cun n tak de orang pon....ktrng terus order mocha panas 4 + mintak air panas nak buat maggie & bubur...kuarkan semua biskut...ktrang nak dinner terus :)

kos air mocha panas CNY120.convert RM60...wakaka....dah macam layan kopibin plak 

lapar time ni...abis semua ktrng balun

sepanjang trip ni,krang mmg bawa air masak... 2 liter tu wajib...kalau tgh jalan jumpa tempat air free tu, harus topup...dan juga bw botol utk ke toilet...toilet sana mana layan basuh pakai air....pakai tisu je...uweekkkkk hehehe

Elok deme announce nak sampai station senzhen, baru ktrang tinggalkan kantin....kami tiba di Senzhen pukul 10.10pm...dan bermula la pencarian hostel di Senzhen :)


 ni la semangat KKS...
sama2 shopping, sama2 angkut beg hahahaha

aku stay kat hostel Hi Inn Louhu Port, Senzhen......... suggest oleh cik cool. so aku booking kat hostelworld.com. tapi yg tak tahan nye hostel ni jauhhhhhhhhhhhh. rasa jauhh sbb ko bawa bebanan :(

direction plak x clear...kat sana kan kalau nak tanya kene tulisan cina...tanya la school ke hapa mmg x kan dapat cari nye...frust betol....hostel ni landmark nye Louhu elementary school....so mula cari school tu xjumpa, ktrng ikut alamat plak...ikut nama jalan dia...sampai satu signage tu aku jumpa suruh masuk bawah...celah mana plak aku nak masuk oiiii

tgk anak panah nye tu...adoiii

sbb kan masing2 dah penat n silap2 leh bergaduh sbb x jumpa hostel, aku suruh miza n as tinggal jaga beg...biar aku n pui g cari hostel tu...

jauh ktrng berjalan, sampai dah give up...ktrng tak sesat tp tak jumpa sekolah je...elok sampai depan sekolah tu, terus suruh pui call hostel...masa ni org hostel plak kata dia nmpk kami...ktrng pelik la...dok terpusing2 celah mana dia nampak ktrang...

last2 suruh dia ckp dgn polis bantuan...then polis bantuan suruh ktrng duduk sini...sbb dah sampai pon area hostel nye...tapi tunggu org hostel datang ambik....polis tu bg arahan dalam bahasa cina leeeee ekekeke.....

aku pon tinggalkan pui...siap pesan jgn pergi mana2 puii....dan aku berpatah balik ambik as n miza...sumpah jauh.bukan 5 minit seperti di khabarkan dalam website tu hohohoho.....

pui di sapa seorang lelaki bangladesh dengan anak dia...dia dh lama keje kat Senzhen...ada business katanya....sibuk la ajak ktrang dinner kat rumah dia....ni lg satu aku kureng...kot ye ko baik n nak tolong tp sorry la...aku ni ngeri sikit.....so ktrang ckp la ktrng dh dinner n badan pon dah letih. skang ni nak rest je....akhirnya laki tu mengalah :p

orang hostel pon dah sampai dan terus bawa ke hostel..check in dan time tu rasa legaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sgt :p owh ye...harga untuk 1 malam CNY260/night. convert to RM lebih kurang RM 136++ dan boleh sumbat 4 orang gak..

bilik kali ni selesa sangat....besar pon ye gak...so kami sangat la puas hati....

malam tak de pape aktiviti...masing2 mandi, solat dan rest... :)

esoknya......

aku lambat mandi so aku buat breakfast :p
air choc + roti + sambal ikan bilis

arini ktrang plan sama ada nak ke WOW atau pun nak shopping lagi...ok la terus terang ckp ktrang punya level shopping tak sampai tahap max...so rasa barang x complete padahal beg dah beranak pinak...entah la eh....ni trip pertama aku bila aku balik KL aku tukar duit balik dan  dapat kat tangan rm500...so leh imagine x betapa aku x shopping sangat....kepuasan tak sama macam aku g cambodia ekekeke

so deme kata, lupakan WOW dan kt shopping lg...dan kali ni ktrang ke Dongmen Pedestrian Street.....

sepanjang jalan, ktrng snap pic sikit...bangunan sana semua tinggi2...senzhen ni kira maju gak... :)









dari hostel tak jauh dah nak berjalan kaki....sekejap je sampai....dan seperti biasa tak de apa pon yg boleh meng-up-kan selera kami utk shopping....



saje turun bawah mall tu dan ternampak la tempat jual baju budak2....adoii la..rambang mata ok...pakkal la aku tak de anak. kalau ada pitammm...semua pon aku gerammm....









so merasa la sepupu kecik n anak buah sepupu berbaju senzhen....hehehe

settle beli dan miza berjaya dapat beg tarik, terus ktrang gerak...kali ni malas dah nak kemana2....plan nak balik Hong Kong je....


otw balik....ternampak satu kedai ni buat sale...semua barang dia jual CNY30....beg ke baju ke apa2 je la semua rege sama...lebih kurang duit kt rm15...aku rembat wallet je untuk ibu....tu je pon yang berkenan :p

settle merembat, ktrang balik hostel....nak isi perut...smlm aku dah nampak kedai halal tepi je dengan hostel ni....

beli air kat supermarket dulu. diorang gilekan air lemon. tapi layan la air lemon tu. sedap :)
total duit air CNY14.50..



saje beli roti bijan...sedap gak

masuk je kedai, aku order ikut gambar.....so gmbar kecik2 ni aku tunjuk nak nasi goreng 2 plate + aku upkan la ayam masak kunyit...aku panggil ayam masak kunyit sbb pic tu ala2 je dan gmbar pon besar...


1st sampai  nasi goreng...lama aku tunggu ayam masak kunyit tak kuar2...last balun je la nasi goreng ni...dah habis makan....xkuar gak ayam ni...

"bayar je la...diorang lupa kot..." as


ktrang panggil waiter tu nak bayar, dia kemas meja ktrang....dan dia bawa plate ayam masak kunyit....

alangkah terkejut nya ktrang!!!!!


 yang real tak macam ayam goreng kunyit hohoho

bapak besarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr wawawawaw...sape nak makan ni....wawawawawa......
sampai sakit kepala tengok makanan haha....tp sedap...rasa ,macam tomyam + kari...ada kueyteow sayur2 ayam....nyum nyum

mampu makan sikit je...selebihnya tapau bawa balik....semangkuk ni je CNY68 duit kt rm35...leh makan 10 org kot....so total makan kat sini CNY98 (RM51++)

balik hostel, ktrang bawa beg dan gerak meninggalkan Senzhen...sempat la aku beli timun/bawang/lemon....konon nak buat sandwich ekeke...depan lorong tu ktrng tunggu bas nak ke stesyen keretapi....kalo ko barang x byk, boleh la berjalan kaki....ktrng surrender...naik bas je

  

 ambik bas yang ke railway station.

tambang CNY2/pax...dekat ke jauh ke sama je rege bas nye....

sampai last station bas, ktrang berjalan kaki ikut signage nak ke east railway station...pastu ikut je signage hong kong.....





sebelum keluar dari senzhen, ktrang tukar duit cina tak habis guna kat situ...takut dah masuk hong kong susah plak nak tukar....dapat la duit hongkong $537...dalam rm220++.ni duit collection kami...duit shopping masing2 nak tukar kat kay ell :)


 
dan ktrang terus masuk ke imigresen china. macam pelik sbb tak beli tiket ke? rupanya kene melepasi imigresen Hong Kong baru beli tiket train...dan kat sini la tetibe ada cina malaysia dok ikut ktrng...dia bukan jahat pon...just nak tunjuk arah je...pastu tny ktrng stay mana...bila aku ckp mong kok dia kata sama la...eh eh...tak payah la nak samaaaaaaaaaaaa

kalo travel aku paling malassssssss nk layan org tak kenal...setakat say hi hi ok...kalo semua nak sama memang tak mo...takuittt....

so dari imigresen china kuar dan naik ke imigresen hong kong, mamat ni gigih ok tunggu....adoiii aku mmg merimas cmni....sampai la masa nak bayar tiket, dia kene g beli tiket....ktrang plak dah ada octopus card, laju je la jalan....tak tunggu dia pon muahahahaha

sorry bro... i tak suka u follow :p

harga tiket untuk ke Hong Kong HKD$40/pax...boleh pakai tiket.kalo tiket kene beli kat kaunter dan juga octopus card.... :)

turun bawah, elok plak train sampai....terus rempuh masuk...kene rempuh sbb deme ni semua ganas....so aku pon ganas....hahaha....aku dapat la duduk sorang....diorang duduk bertiga...tak pe la janji dapat duduk....

perjalanan 45minit....naik train ni mcm naik komuter...dan tak banyak stesyen berhenti :p

dan baik nye port ktrng parking beg....ekekeke


ktrng turun kat Mong Kok East. sebab hostel aku kali ni area Mong Kok.... :)

berakhir la kisah di Senzhen....

bagi aku macam kerugian plak dah sampai Senzhen tapi tak jengah WOW tu...memang dah budget siap2 untuk terjah WOW...tapi tu la tak ada rejeki....kalau tau Dongmen Street tu tak de pape, baik la pergi WOW....

ni la peluang nak repeat kan....hahaha.... sbb nak repeat bila kami dah sampai Hong Kong...ishh kalau la sape2 tengah plan nak bercuti, aku suggest Hong Kong....tak payah g china la...terus je ke Hong Kong,.... :)

nanti sambung lagi ye.... tata

4 comments:

  1. Alahhh..rgui pegi Shenzhen tapi tak masuk WOW tu...kalau mcm tu JM recommed sgt2 perlu repeat Shenzhen dan pergi WOW..mmg berbaloi..

    Oh ya..betul tu..Hong Kong nk pegi setahun sekali pun tak pe..mmg BEST sbb tu JM pegi 2 kali berturut2 heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. rugi kan JM....doakan rezeki kami murah, kami leh p HK..time tu day trip je singgah Senzhen :)

      HK....bakal kami repeat...AA tgh sale ni...return 440...adoii....rasa nak rembat...tp masih panas lagi kan...so tunggu 2015 kt repeat lagi ehehe

      Delete
  2. Bestnya dpat jalan2..sya tkut naik kpl terbang..jd duk la diam2 kt malaysia ni.hehe..

    Salam kenal..sya folo blog emy tak kecik..jika sdi,snggah ke blog sya ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal adrianna....

      alaaa x mo la takut...kejap je dok dlm kapalterbang tu heheh

      Delete