Wednesday, November 28, 2012

Penangan Durian Crepe II

aritu dah baca kan pasal aku mabuk durian crepe :D

arini kisah lain plak :)

sejak aku dah terbeli aritu, pastu adik aku plak kemaruk dan terbeli esoknye, maka aku pikir macam tak boleh jadi ni...kene cari resipi!

1st resipi aku follow yang ini... so hasilnya....





hodoh x? hahahaha

rasa ada la sama..tp kulit dia dah serupa ketayap.furhh stress aku memikirkan camne la deme buat cun2...

so setelah uji kaji dan berpikir, aku rasa mesti orter sikit resipi...puas gak aku godek kan...

utk kedua kalinya aku cuba...

crepe aku pakai resipi sama.... sini
filling dia aku saje tukar ganti dengan kastard dan aku pakai resipi sini


pastu ni la hasilnya


still aku frusttttt.....wawawa

nape nak frust kan...sbb kulit dia tu x mencapai piawaian...geram x?filling kastard x bape ok...so ibu kata cream n durian pon dah ok :D

dan semalam balik keje hujan lebat...otw balik as mms durian crepe dia...cunggg...so apa lagi...rasa nak buat terus...

balik umah tengok2 stok durian ada lagi....inilah masanya!

dan kali ni aku cuba resipi dari Masam Manis...kali ni aku copy paste sbb aku rasa ni la resipi yang membuatkan aku puas hatiiiiiiii

akhirnya....

DURIAN CREPE WITH CREAM CUSTARD FILLING

CREPE

40 gm tepung gandum
40 gm tepung ubi
20 gm tepung jagung
20 gm tepung Hoen Kwe ~ jika tak ada boleh gantikan dengan tepung kastard
1 biji telur saiz A
1 sudu besar minyak Mazolla ~ jika tak ada gunakan butter yang dicairkan atau minyak masak
130 ml susu segar
50 ml air ~ bergantung kepekatan
Secubit garam
1 sudu besar gula halus
Pewarna kuning
Perasa durian / durian paste 

CARA PENYEDIAAN

Dalam satu bekas, satukan semua tepung kemudian di ayak
Kemudian campurkan semua bahan lain dan kacau rata
Kepekatan adunan hendaklah tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair
Jika pekat tambahkan sedikit lagi air.
Kemudian di tapis

Sediakan pan untuk membuat crepe
Panaskan dengan api yang kuat hingga pan benar-benar panas ini untuk mengelakkan crepe melekat.
Kemudian perlahankan api ke sederhana
Oleskan pan dengan minyak makan atau butter dengan menggunakan kitchen tisu
Bila kuali dah sederhana panas baru kita letakkan sedikit adunan
Goyang-goyangkan kuali supaya ia rata
Masak hingga ia mengelembung-gelembung sedikit
Tak perlu di balikkan
Buat sehingga habis
Untuk mengelakkan crepe kering lapis crepe dengan plastik
Jangan di tindih-tindih semasa panas nanti ia tak cantik!
Tunggu dia benar-benar sejuk baru boleh di tindih satu persatu

Adunan ni dapat anggaran 15 ~ 20 bergantung ketebalan dan besar pan kita.

FILLING - CREAM

Bahan : Non Dairy Whipping Cream secukupnya.

Ambil 1 cawan Non Dairy Whipping Cream, pukul hingga mengental

CARA PENYEDIAAN
Kepingan crepe ~ secukupnya
Krim Kastard ~ secukupnya
Isi durian ~ secukupnya
Letakkan sekeping crepe
Letakkan krim kastard di atasnya
Kemudian letakkan isi durian
Tutup kembali denga krim kastard
Lipat seperti kita melipat sampul surat
Buat sehingga habis
Simpan dalam peti ais dan sangat enak di makan dingin  
 
credit : blog Masam Manis

bila dah makan n gigit pon rasa, wallaaaaa......

utk kak anis....ni kt kasi ala2 tips ekekeke

1. utk non dairy whipping cream, kt guna yang ni..ada kat kedai bahan kek...tny nak non-dairy.


2. kt ikut rekemen dari penulis blog...xde tepung Hoen Kwe, pakai saje tepung kastard

3. susu segar kebetulan xde...kt ganti dengan susu cair hehehe

yang lain semua kt follow sebiji mcm blog masam manis

wekend ni nak try lagi...nak tiru sebiji macam resipi :D

syaq, apa lagi...try la...pasti kulit durian tak de dalam filling ekekekeke

thanks pada blog citarasawan dan masam manis sebab sudi share resipi :D

2 comments:

  1. perhhhh..sdp tuuu..meh kasi free kt opis adni tuk trial nak rs..hihihihi

    ReplyDelete
  2. boleh....tp x tau le bila nak anta ekekeke

    ReplyDelete